رندر سه بعدی خلاقانه پارادوکس

1402/05/16
نمایش: 881 پسند: 4 دیدگاه: 0 دریافت: 5
زمان خواندن: 3 دقیقه - دوشنبه 16 مرداد 1402

پارادوکس به معنای تضاد معنایی است. پارادوکس در دنیای گرافیک یعنی شکستن روتین ها و ایجاد یک تضاد معنایی در آرت ورک. یعنی چیزی را خلق کنیم که بیننده انتظارش را ندارد. راهکارهای بسیاری برای ایجاد تضاد معنایی در طراحی گرافیک وجود دارد که قصد دارم به آن ها در این مطلب بپردازم.

طرح گرافیکی خلاقانه سه بعدی با مفهوم پارادوکس | رندر سه بعدی ادوبی استیجر
طرح گرافیکی خلاقانه سه بعدی با مفهوم پارادوکس | رندر سه بعدی ادوبی استیجر

حتما تاکنون طرح‌های گرافیکی با مفهوم تضاد و پارادوکس را بارها دیده‌اید و از دیدن ‌آن‌ها متعجب شده‌اید. علت این حس جذاب تعجب، شکستن روتین‌ها در طراحی گرافیک است. در واقع شخص طراح، طراحی انجام می‌دهد که با هیچ عقل آگاهی جور نیست و هیچ بیننده‌ای انتظار آن آرت ورک را نمی‌کشد. در این مقاله قصد دارم مفضلا به مفهوم پارادوکس در طراحی گرافیک بپردازم. پیش از شروع مطلب شما را به دیدن مطلب پارادوکس بزرگ در کپل آرت دعوت می‌نمایم.


پارادوکس چیست؟

در ابتدا باید بسیار خوب با مفهوم پارادوکس در طراحی گرافیک آشنا شویم. پارادوکس بدین معناست که شخص طراح گرافیک با تغییر اندازه، رنگ، مکان، شکل و... اِلِمان‌های گرافیکی، آرت ورکی را پیاده کند که برخلاف روتین‌های زندگی باشد و بیننده را متعجب کند. نمایش آتش با رنگ سفید، کوچک کردن اِلِمان‌های بزرگ در دنیای واقعی، در طرح گرافیکی، قرار دادن یک ماهی یا کوسه در بیابان یا...  نمونه‌هایی از پارادوکس در طراحی گرفیک هستند. در ادامه مفضلا به تعدادی از این موارد می‌پردازم. قبل از پرداختن به انواع پارادوکس شما را به دیدن مطلب استعداد و خلاقیت درگرافیک دعوت می‌نمایم.


پاردوکس  در رنگها

همه ما انتظار داریم رنگ آسمان و دریا آبی باشد، رنگ خون قرمز، رنگ آتش سرخ  باشد و... تغییر رنگها در طراحی گرافیک که متضاد با روتین‌های ذکر شده باشد و برای بیننده غیر قابل انتظار باشد، منجر به پارادوکس می‌شود. برای مثال آبی رنگ کردن هیزم‌های چوب در حال سوختن یکی از معروف‌ترین و ساده‌ترین راهکارهای ایجاد پارادوکس در طرح گرافیکی است. عمده تغییر رنگ‌ها برای ایجاد پارادوکس، با استفاده از ابزار Hue Saturaion در فتوشاپ قابل انجام است.


پارادوکس مفهومی

طرح گرافیکی این مطلب یک پارادوکس مفهومی است. در واقع همه ما انتظار داریم که در این طرح، تایپوگرافی Small باید کوچکتر از تایپوگرافی Big باشد، اما برخلاف انتظار ما برعکس است. یا مثلا در عکس زیر، همه ما انتظار داریم یک چکش دسته‌اش  از فلز ساخته شده باشد، اما می‌بینیم که دسته این چکش از شیشه ساخته شده است که کاملاً عجیب است و ذهن بیننده را درگیر می‌کند!

طرح گرافیکی پارادوکس معنایی | رندر سه بعدی چکش با دسته شیشه ای در فتوشاپ
طرح گرافیکی پارادوکس معنایی | رندر سه بعدی چکش با دسته شیشه ای در فتوشاپ

پارادوکس مکانی

پارادوکس مکانی در طراحی گرافیک بدین معناست که یک اِلِمان گرافیکی در جایی که کسی فکرش را نمی‌کند قرار بگیرد. برای مثال قرار دادن ماهی‌ها در بیابان، قرار دادن کشتی در خیابان و ... از نمونه‌های ساده اما جالب در پارادوکس مکانی در طراحی گرافیک است.  در این مدل پارادوکس کاملاً دست طراح گرافیک باز است  و می‌تواند با چاشنی خلاقیت طرح‌های بسیار جذابی را خلق کند.


جمع بندی و نتیجه گیری

در این مطلب ابتدا کاملاً با مفهوم پارادوکس در دنیای گرافیک   آشنا شدیم. سپس با سه نمونه از مهمترین پارادوکس‌های دنیای گرافیک آشنا شدیم. این سه مورد عبارت بودند از؛ پاردوکس  در رنگها، پارادوکس مفهومی و پارادوکس مکانی. به نظر شما چه مدل پارادوکس‌های دیگری می‌توان در گرافیک خلق کرد؟ در بخش دیدگاه‌ها اعلام بفرمایید.


درباره این نگاره گرافیکی

این آرت ورک به صورت ترکیبی با نرم افزارهای ادوبی فتوشاپ و ادوبی استیجر طراحی شده است. ابتدا کلمات این طرح در فتوشاپ تایپ و در قسمت سه بعدی فتوشاپ ، سه بعدی شده‌اند. این تایپوگرافی‌ها سپس به ادوبی استیجر وارد شده‌اند، با متریال مزین، نور پردازی و رندر شده‌اند. نویزهایی که در تصویر می‌بینید به علت کم رندر شدن این طرح است و به صورت عمدی توسط بنده انجام شده است تا حس صمیمانه‌تری به بیننده بدهد.

با خرید فنجانی قهوه، از کپل آرت پشتیبانی کنید.
واپسین‌ دگرگونی: دوشنبه 16 مرداد 1402نمایش هفته : 14