مود 8 بیت یا 16 بیت، کدام بهتر است؟

1400/05/26
نمایش: 5,420 پسند: 4 دیدگاه: 3 نشانک: 1
زمان خواندن: 4 دقیقه - سه‌شنبه 26 مرداد 1400

عمق رنگ یکی از مهمترین مباحث دنیای گرافیک است که متاسفانه مورد توجه بسیاری از طراحان نیست. در این مطلب قصد دارم به صورت کامل به مسئله عمق رنگی و بررسی عمق های رنگی مختلف در دنیای فتوشاپ بپردازم، با من همراه باشید.

تفاوت گرادیانتها در مود ۸ بیت و ۱۶ بیت
تفاوت گرادیانتها در مود ۸ بیت و ۱۶ بیت

اگر برای یک بار هم که شده به دنیای فتوشاپ سر زده باشید در هنگام ساخت سند جدید به عبارتهای 8 و 16 و 32 بیت برخورده‌اید. این عبارتها نشان دهنده عمق رنگی سند شما هستند به این معنی که هریک از رنگهای دنیای دیجیتال که قرمز و سبز و آبی می‌باشند از چند درجه تشکیل شده باشند. حال سوال اینجاست اینها باهم چقدر تفاوت دارند؟ بیایید تا تعداد رنگهای تولید شده در هر عمق رنگی را حساب کنیم تا تفاوت این عمق رنگها آشکار شود.


مود 8 بیت

در مود 8 بیت همان طور که از اسمش مشخص است، 8 خانه وجود دارد تا رنگ مورد نظر ما تعیین شود. از آنجا که کامپیوتر فقط صفر و یک می‌فهمد در هر یک از این خانه‌ها می‌تواند "یک" یا "صفر" قرار بگیرد، با استفاده از دروس احتمال دوران کودکستان مقدار رنگهای تولید شده در هر یک از ال ای دی های قرمز و سبز و آبی مانیتورهای معمول 28 عدد یا همان 256 عدد رنگ می‌شود. و از آنجا که ما تنها در مانیتور 3 ال ای داریم که همه‌ی رنگها از آنها مشتق می‌شوند ما حدودا 16/7 میلیون (256*256*256) رنگ در مود 8 بیتی خواهیم داشت...

به طور خلاصه:

  • در مود 8 بیت 256 حالت از رنگ قرمز داریم،
  • در مود 8 بیت 256حالت از رنگ سبز،
  • در مود 8 بیت 256حالت از رنگ آبی داریم.

ترکیب این حالات با استفاده از قوانین احتمالات، حاصل ضرب حالات است که ما را به مقدار 16/7 میلیون می‌رساند.


مود 16 بیت

اگر با همین فرمول بخواهیم تعداد رنگهای تولیدی در مود 16 بیت را حساب کنیم، در هر یک از رنگهای قرمز و سبز و آبی 65 هزار حالت مختلف خواهیم داشت که از ترکیب این 3 رنگ با هم می‌توانیم 281 تریلیون رنگ تولید بکنیم که عددی وحشتاناک است! برای اینکه عیار ماشین حسابتان مشخص شود، شما دوستان خوبم را به محاسبه تعداد رنگها در عمق بیت 32 دعوت میکنم، یاعلی موفق باشید!

به طور خلاصه در مود شانزده بیت :

  • در مود 16 بیت 65,536 حالت از رنگ قرمز داریم،
  • در مود 16 بیت 65,536 حالت از رنگ سبز،
  • در مود 16 بیت 65,536 حالت از رنگ آبی داریم.

ترکیب این حالات با استفاده از قوانین احتمالات، حاصل ضرب حالات است که ما را به مقدار 281  تریلیون می‌رساند!


نتیجه گیری

خب اکنون فهمیدیم که در مود 16 بیت ما 16 میلیون برابر رنگ بیشتر می‌توانیم داشته باشیم. حال سوال اینجاست آیا این تعداد بیشتر رنگ ارزش این را دارد که سند فتوشاپمون حجمش خیلی بیشتر بشه؟ پاسخ بله است! در مود 16 بیت ما گرادیانت‌های بسیار نرم‌تر، سایه‌های خیلی نرم‌تر و در کل همه افکت‌هایی که حالت تدارج دارند بهتر نمایش داده می‌شوند. درمود 8 بیت اکثر گرادیانت‌ها و تدارج‌ها به اصطلاح بند بند و پله پله میشوند و طرح چندان دلچسبی را برای ما نمی‌سازند.


مانیتور ۱۰ بیت

در انتها به این نکته اشاره بکنم که اکثر مانیتورهایی که ما به طور روزمره از آنها استفاده میکنیم  8 بیت هستند و مانیتورهای 10 بیت با قیمت بسیار زیادی به فروش می‌رسند. علت اینکه ما مانیتور 10 بیت داریم و بیشتر از اون نداریم با اینکه ما مودهای 16 و 32 بیت هم داریم این است که چشم انسان تنها میتواند 10 میلیون رنگ را شناسایی کند و بیش از این دیگر برای چشمان ما فرقی نمی‌کند و قابل درک نیست از این رو بیشتر از 10 بیت عمق رنگی، مانیتور نداریم. امیدوارم از این مطلب لذت برده باشید و تونسته باشم علمم رو به خوبی با دوستان خوبم به اشتراک بگذارم، بدرود.

با خرید فنجانی قهوه، از کپل آرت پشتیبانی کنید.
واپسین‌ دگرگونی: یکشنبه 11 تیر 1402نمایش هفته : 41