آرت ورک لنینگراد، استالینگراد و حال پوتینگراد

1400/12/13
نمایش: 3,681 پسند: 4 دیدگاه: 2 نشانک: 2
زمان خواندن: 4 دقیقه - جمعه 13 اسفند 1400

حتما تاکنون نام های استالینگراد و لنینگراد که از استان های روسیه هستند به گوشتان خورده است. در این آرتورک به شیوه ای خلاقانه و مفهومی اوکراین به عنوان استان دیگر روسیه تحت عنوان پوتینگراد به نمایش درآمده است.

آرت ورک مفهومی طنز سیاسی؛ استان‌های استالینگراد، لنینگراد و پوتینگراد!
آرت ورک مفهومی طنز سیاسی؛ استان‌های استالینگراد، لنینگراد و پوتینگراد!

در گذشته‌ها برای اینکه پادشاهان قدرت خود را در مقابل مردم خود و سران دیگر کشورها نمایان کنند، نام‌شان را بر روی سکه‌ها، کوه‌ها و گاها شهرها می‌گذاشتند. این اقدام در تمامی ملل و نقاط دنیا مرسوم بوده است و تنها مربوط به روسیه و برخی کشورها نیست. با یک سرچ ساده در اینترنت می‌توانید نام شهرهایی را که زمانی نام پادشاهان را یدک می‌کشیدند را پیدا کنید. لنینگراد و استالینگراد نیز همچین شرایطی را داشتند، با من همراه باشید تا آن‌ها را بررسی کنیم. آرت ورک گرافیکی این مطلب به منظور حمله روسیه به اوکراین طراحی شده است.


معنی گراد

اگر به نام‌های استالینگراد یا لنینگراد دقت کنید متوجه می‌شوید که کلمه گراد در آنها تکرار شده است، گراد یک لغت بسیار کهن در زبان اسلاو (روسی) است. اسلاو کلمه‌ای است به همه نژادهای روسیه، اوکراین و بلاروس و کشورهای شرق اروپا اطلاق می‌شود. گراد در زبان اسلاو به معنی شهر است . برای مثال شهر لنینگراد به معنی شهر لنین است.


ولادیمیر لنین اولین رهبر شوروی

پس از جنگ جهانی اول و شکست ارتش مخوف امپراطوری روسیه و به علت مشکلات بسیار زیادی که در این امپراطوری وجود داشت و در زمان جنگ‌جهانی اول تشدید شده بود، انقلاب کبیر روسیه رخ داد و مردم از امپراطوری روسیه بیزاری جستند. از سال 1917 تا سال 1922 دولتی موقت شامل بلشوییک‌ها (بلشوییک یکی از حزب های قدیمی روسیه است، برای اطلاعات بیشتر گوگل کنید.) به ریاست ولادیمیر لنین در روسیه به وجود آمد. لنین، بنیانگذار اتحاد جماهیر سوسیالیستی شوروی، تلاش بسیار زیادی در جهت خروج روسیه از جنگ جهانی اول انجام داد و سعی کرد تا حدودی مشکلات مردم را کاهش دهد و همچنین شر جنگ‌های داخلی روسیه را خواباند. به پاس این خدمات بزرگ یکی از شهرهای شمال غربی روسیه را در سال 1927 به نام لنینگراد نامگذاری کردند. این استان همچنان به همین نام باقی مانده است، لازم به ذکر است که سن پترزبورگ مرکز آن است.


جوزف استالین قوی‌ترین رهبر شوروی

با اختلاف جوزف استالین مخوف ترین و ترسناک ترین و البته قدرمندترین رهبر اتحاد جماهیر شوروی بوده است. قلمرو شوروی در زمان استالین به شدت گسترده شد و در انتهای جنگ جهانی دوم و پیروزی جبهه متفقین، به نهایت گستره خود رسید. در زمان استالین وضع اقتصادی بسیار سامان پیدا کرد و شوروی به یک ابر قدرت در جهان تبدیل شد. از تعریف‌ها که بگذریم، باید اشاره کنم که استالین بشدت فردی دیکتاتور بود و تقریبا همه مخالفانش را محو کرد. در کارنامه وی ایجاد یک قحطی عمدی در اوکراین و مردن تعداد بسیار زیادی اوکراینی نیز دیده می‌شود. با این حال استالین آنقدر قدرت شوروی را زیاد کرد که نام یکی از شهرهای شوروی (ولگوگراد) از سال 1925 تا سال 1961 به استالینگراد تغییر نام پیدا کرد.


ولادیمیر پوتین

24 فبریه بود که پوتین دستور حمله به اوکراین را صادر کرد. قصد ندارم که دیگه در مورد این حمله بنویسم زیرا که در پست؛ جنگ در کی‌یف یا مسکو و مطلب؛ اوکراین ، سرآغاز جنگ جهانی به آن حسابی پرداخته‌ام!  از همان ابتدای این نبرد تمامی مقامات روسیه اشاره کردند که هدف این حمله خلع سلاح اوکراین است و قصدی نداریم که اوکراین را اشغال کنیم اما یکی از اصول مهم جنگی این است که نباید همه چیز را گفت و یا راست گفت... درصورتی که اتفاقی جز خلع سلاح اوکراین رخ دهد و یا این کشور زیر سلطه روسیه در بیاید احتمال آن بسیار زیاد است که به علت رشادت‌های زیاد شخص ولادیمیر پوتین در فتح اوکراین،به سنت قدیمی رئیسان قبلی روسیه یا شوروی عمل کرده و نام آن را استان پوتین یا پوتینگراد بگذارند!


درباره این طرح گرافیکی

این آرت ورک گرافیکی  به هیچ عنوان تکنیک گرافیکی خاصی که قابل عرض باشد ندارد! تنها نکته آن، خلاقیت است که با یک بررسی ساده در تاریخ روسیه و استان‌های آن و برقراری ارتباط میان نام‌ها و اتفاقی که در اوکراین رخ می‌دهد، حاصل شده است. سعی کنید همیشه خلاقانه و سَبُک طرح بزنید تا اینکه سنگین و بی‌مفهوم طرح بزنید! امید وارم لذت برده باشید، مشتاقم نظرات شما دوستان خوبم را در کامنت‌ها مطالعه کنم.

با خرید فنجانی قهوه، از کپل آرت پشتیبانی کنید.
واپسین‌ دگرگونی: یکشنبه 26 آذر 1402نمایش هفته : 30