تمرین صبر و بردباری

1401/01/13
نمایش: 2,701 پسند: 5 دیدگاه: 0 نشانک: 2
زمان خواندن: 5 دقیقه - شنبه 13 فروردین 1401

به راستی فلسفه ماه مبارک رمضان چیست و چرا باید ما یک ماه تمام از اذان صبح تا اذان مغرب در این روزهای گرم چیزی نخوریم؟ افزایش قدرت صبر و تحمل یکی از مهمترین فواید ماه مبارک رمضان است.

تبریک حلول ماه مبارک رمضان، ماه میهمانی خدا
تبریک حلول ماه مبارک رمضان، ماه میهمانی خدا

اگر طی یک آمارگیری ساده از عده‌ای بپرسند پس از شنیدن عبارت ماه رمضان اولین چیزهایی که به ذهنتان می‌آید را بیان کنید، بدون شک درصد زیادی اشاره به گشنگی، تشنگی، زولبیا، بامیه و خرما می‌کنند! اما آیا ماه رمضان در این‌ها خلاصه می‌شود؟ یا اینکه ماه رمضان آنقدر فلسفه بزرگی دارد که این‌ها اصلا نبایند به چشم بیایند؟ برای پاسخ به این سوالات با این مقاله متفاوت و جذاب همراه من باشید...


ویژگی‌های ماه مبارک رمضان

ماه مبارک رمضان یکی از برجسته ترین ماه‌های هجری است که خداوند در قرآن خود بارها و بارها به این مورد اشاره کرده است که ماه رمضان یک سر و گردن از دیگر ماه‌های هجری بالاتر است و انسان باید به آن توجه ویژه کند و از آن استفاده مناسب کند. یکی از مهمترین وجوه تمایز این ماه، مورد قبول شدن بسیار بیشتر دعاها در این ماه است. ویژگی مهم دیگر، تمرین صبر و بردباری انسان با روزه داری در این ماه است و ویژگی آخر؛ توجه ویژه به نیازمندان است. موارد مثبت این ماه بسیار بسیار زیادند اما من تنها می‌توانم سه مورد مهم از این موارد را در این مطلب با دوستان عزیزم به اشتراک بگذارم. پس تا انتها همراه من باشید.


استجابت بیشتر دعا

حتما تاکنون برایتان پیش آمده که احتیاج به وسیله‌ای گران قیمت داشته‌اید ولی پولتان محدود بوده و از طرفی نگران بودید که پدر یا مادر با خرید شما مخالفت کنند، در این شرایط شما می‌آمدید و در زمان مناسب از آن ها درخواست می‌کردید، برای مثال؛ زمان شادی و نه وقتی که آن‌ها اعصبانی یا ناراحت بودند. درست است؟ در مورد ماه میهمانی خدا نیز این مسئله کاملا صادق است. ماه مبارک رمضان، یکی از مناسب ترین زمان‌ها و فرصت‌ها برای درخواست کردن از خداست، زیرا که خداوند بزرگ بارها این مورد را در کتابش اشاره کرده است که دعای شما مومنان عزیز در ماه رمضان و بخصوص شب‌های قدر بیشتر قبول است. امیدوارم منظورم را به درستی منتقل کرده باشم.


تمرین صبر و بردباری:

حتما تاکنون در زندگی تجربه کرده‌اید که اگر بخواهید یک کار مهم و اساسی را در زندگی به صورت مداوم و عادت انجام دهید برای مثال انجام پیاده روی روزانه، تا وقتی که ایمان و اراده محکمی نداشتید موفق به آن کار نشدید، به طور ساده‌تر بگویم، اگر کاری را سست و بدون اراده قوی شروع کردید در آن کمتر موفق شدید. یکی از مهمترین قوه‌های وجودی هر انسانی صبر و تحمل است، که به صورت پیشفرض در هر انسانی وجود دارد اما اندازاه آن بسیار متفاوت است. قوه صبر و تحمل تاثیر بسیار زیادی در خوش خلقی، جلوگیری از دعوا و پیشرفت کارها دارد که یکی از مهمترین راه‌های تقویت این قوه روزه داری است، یعنی ما تمرین می‌کنیم تا زمان مشخصی صبر و تحمل پیشه کرده صبر خود را به اصطلاح نشکنیم. این عمل نه تنها قوه‌ی صبر ما را بسیار تقویت می‌کند بلکه پاداش بزرگی نیز نزد خداوند دارد.


افطاری دادن و کمک به نیازمندان

ما مسلمانان همزمان آن که با روزه داری قوه‌ی صبر و بردباری خود را تقویت می‌کنیم، حال نیازمندان تهی دست را نیز درک می‌کنیم. کسانی که در طول روز غذای درست و حسابی نمی‌خورند و توانایی خرید آنچنانی نیز ندارند، در این حالت است که ما مسلمانان تشویق به کمک به نیازمندان مستعد می‌شویم و دوست داریم هر قدر که در توان ما است (حداقل برای یک بار در سال هم که شده) به آن‌ها کمک کنیم.


نتیجـه گیری

در این مطلب به صورت کاملا ساده و عاقلانه متوجه شدیم که فلسفه اصلی ماه مبارک رمضان بسیار والا‌تر و با ارزش تر از گشنگی و تشنگی و زولبیا و بامیه است! در این مطلب آموختیم که روزه داری یعنی تقویت قوه‌ی صبر و تحمل و درک حال نیازمندان و تلاش برای کمک‌رسانی به آنها. به نظر شما علاوه بر موارد ذکر شده، ماه مبارک رمضان دیگر چه ویژگی‌های مثبت دیگری دارد؟ در بخش دیدگاه‌ها اعلام بفرمایین.


درباره این طرح گرافیکی

سادگی و خلاقیت دو اصل مهم در طراحی گرافیک حرفه‌ای می‌باشند. در واقع برخلاف باور عموم طرحی حرفه‌ای‌تر نیست که سنگین‌تر و رنگین‌تر باشد و در اصل آرتورکی حرفه‌ای تر است که در عین سادگی خلاقانه باشد و بتواند بیشترین مفهوم را به بیننده منتقل کند. در این آرتورک تنها از شکل بسیار ساده و پایه‌ای دایره در محیط نرم افزار ادوبی ایلوستریتور استفاده شده است و نه چیز دیگری! افکت‌های سایه (Drop Shadow)و استروک (Stroke) به عنوان ادویه‌های این آرتورک در نرم‌افزار ادوبی فتوشاپ به آن اضافه شده‌اند و به جذابیت آن افزوده‌اند. بیش از این این مطلب رو بسط نمی‌دهم و آرزوی قبولی طاعات و عبادات شما در این ماه عزیز را دارم، التماس دعا.

با خرید فنجانی قهوه، از کپل آرت پشتیبانی کنید.
واپسین‌ دگرگونی: یکشنبه 20 فروردین 1402نمایش هفته : 27