انتخاب رنگ در طراحی گرافیک

1401/01/29
نمایش: 3,716 پسند: 6 دیدگاه: 4 نشانک: 1
زمان خواندن: 6 دقیقه - دوشنبه 29 فروردین 1401

یکی از مهمترین اصول طراحی گرافیک، توجه ویژه به روانشناسی رنگ ها و انتخاب رنگ مناسب است. انتخاب اصولی رنگ در دنیای گرافیک تحت قانون ۶۰، ۳۰ و ۱۰ است. یک پالت رنگ مناسب طبق قانون ۶۰،۳۰ و ۱۰ از رنگ های اصلی، فرعی و تاکیدی تشکیل می شود.

قانون 60 30 10 در انتخاب رنگ در طراحی گرافیک
قانون 60 30 10 در انتخاب رنگ در طراحی گرافیک

مهمترین و اصلی ترین بخش از طراحی گرافیک یعنی؛ انتخاب تم رنگی مناسب. به هیچ عنوان انتخاب رنگ تم یک لوگو یا یک اثر هنری سلیقه‌ای نیست و تماما به مضنون و مفهوم آن طراحی و زمینه آن وابسته است. هر یک از رنگها با طول موج های مختلفی که دارند، حاوی ویژگی‌ها و مفاهیم متفاوتی هستند. از آنجا که رنگ در یک اثر هنری اهمیت ویژه‌ای دارد و مفهوم زیادی را منتقل می‌کند، یک طراح باید ابتدا درک درست و کاملی از همه رنگها و ویژگیهای آنها به دست آورد و سپس اقدام به انتخاب تم مناسب رنگی برای اثر دیجیتال خود کند.

طول موج رنگهای مختلف و انرژی آنها
طول موج رنگهای مرئی و قابل مشاهده برای انسان

با دقت به شکل بالا متوجه‌ می‌شویم که هرچه طول موج رنگ بالاتر برود، رنگ گرم تر و حاوی انرژی بیشتری است (قرمز، نارنجی) و بالعکس هرچه رنگ طول موج کمتری داشته باشد رنگ سردتر و حاوی انرژی کمتری است (آبی و بنفش).


قانون 60، 30، 10 در طراحی گرافیک

قانون ۱۰-۳۰-۶۰ به منظور ایجاد تعادل در رنگ‌های مورد استفاده در هر فضایی است. از این قانون می‌توانید در طراحی گرافیک، طراحی رابط کاربری وبسایت، طراحی اوراق اداری و یا حتی طراحی تم رنگی کاشی کاری یک منزل نیز استفاده کنید. این قانون می‌گوید ۶۰ درصد از رنگ‌های استفاده شده در طرح باید از رنگ اصلی، ۳۰ درصد از رنگ ثانویه یا فرعی و ۱۰ درصد آن از رنگ تأکیدی تشکیل شده باشد. در ادامه به بررسی مفصل رنگ اصلی، فرعی و مکمل می‌پردازم، پس همراه من باشید...


رنگ اصلی

رنگی است که درصد زیادی از یک طرح گرافیکی از آن تشکیل شده است، و در بردارنده مفهومی کلی آن اثر است. این رنگ مهمترین نقش را در ماندگاری اثر در ذهن بینندگان را ایفا می‌کند. این رنگ آنقدر پر اهمیت است که  انتخاب آن زمان زیادی را از طراح گرفته و به هیچ عنوان نباید با عجله و بدون دقت کافی آن را انتخاب کرد. در صورت انتخاب نادرست این رنگ، اثر هنری نمی‌توانند مفهوم را به درستی منتقل کرده و اثر بخشی‌اش بشدت کم می‌شود. بهتر است برای رنگ اصلی در یک اثر هنری از رنگهای ملایم استفاده شود، زیرا که این رنگ درصد بالایی از طرح گرافیکی را می‌سازد و اگر از رنگهای تند و تیز برای آن انتخاب کنیم ممکن است باعث اذیت شدن بینندگان و آزردگی خاطر آنها شود. در عکس این مطلب، رنگ کرم باد کد (255,224,192) رنگ اصلی ما را تشکیل می‌دهد. لازم به ذکر است که رابط کاربری وبسایت کپل آرت نیز از همین پالت و تم رنگی ساخته شده است.


رنگ فرعی

رنگ فرعی رنگی است که معمولا در تضاد با رنگ اصلی است و در کنار آن نقش مکمل را بازی می‌کند. این رنگ نیز همانند رنگ اصلی از اهمیت زیادی برخوردار است و نباید اهمیت و اثر بخشی این را نادیده گرفت. انتخاب رنگ فرعی بشدت به رنگ اصلی وابسته است و پس از انتخاب رنگ اصلی انجام می‌شود. در واقع تا ما از رنگ اصلی اثر هنری‌مان مطمئن نشدیم نباید به انتخاب رنگ فرعی فکر کنیم. از مهمترین رنگهای متضاد می‌توان به رنگهای زیر اشاره کرد؛

  • بنفش  زرد
  • آبی  نارنجی
  • سبز  قرمز

باید اشاره کنم که در عکس این مطلب و رابط کاربری وبسایت کپل آرت، رنگ قهوه‌ای زینی با نام (SaddleBrown) رنگ فرعی ما را می‌سازد. پس می‌توان به لیست بالا رنگهای کرم و قهوه‌ای را نیز افزود. می‌توانید پالت‌های رنگی از رنگهای یاد شده را از این لینکها دریافت کنید؛ پالت بنفش ، پالت زرد ، پالت آبی ، پالت قرمز ، پالت نارنجی ، پالت قهوه ای و پالت کرم


رنگ تاکیدی

این رنگ درصد کمی از تم رنگی اثر هنری دیجیتال ما را را تشکیل می‌دهد و بیشتر برای جلوگیری از یکنواختی استفاده می‌شود. که همین امر تا درصد زیادی از خستگی بینندگان در هنگام مشاهده طرح گرافیکی ما جلوگیری می‌کند. برخلاف انتخاب رنگهای اصلی و فرعی که کاملا علمی و روانشناسی است، انتخاب رنگ تاکیدی تاحدود زیادی سلیقه‌ای است و دست طراح گرافیک در انتخاب این رنگ بسیار باز است. البته توجه کنید که رنگی که برای رنگ تاکیدی انتخاب می‌کنید، با دیگر رنگهای سایت شما سازگار باشد. در عکس این مطلب و وبسایت کپل آرت رنگ نارنجی رنگ تاکیدی است که یکنواختی را از بین برده و از خستگی کاربران هنگام استفاده از رابط کاربری وبسایت جلوگیری می‌کند و در عین حال با رنگهای دیگر این پلت نیز هم خانواده و سازگار است.


جمع بندی

از آنجا که رنگها در طراحی گرافیک نقش اصلی را بازی می‌کنند، باید به آنها توجه ویژه کرد و انتخاب آنها را یکی از مهمترین قسمت‌های طراحی گرافیک قلمداد کرد. یک طرح گرفیکی اصولی از قانون 60، 30، 10 پیروی می‌کند، یعنی؛ 60 درصد از رنگهای آن طرح را رنگ اصلی، 30 درصد از رنگهای آن طرح را رنگ فرعی و در نهایت 10 درصد باقی مانده را رنگ تاکیدی تشکیل می‌دهد که در انتخاب هر یک از آنها باید به اصولی پایبند بود که در این مقاله مفصلا به آن‌ها پرداختم. در قسمت پالت رنگ کپل آرت وبسایت که به تازگی راه‌اندازی شده است می‌توانید طیف زیادی از جذاب ترین پالت‌های رنگ که انتخاب آنها اصولی انجام شده است را به سادگی و سهولت دریافت کنید.


نکته آخر

رنگها دنیای جذاب و بسیار بزرگی دارند به گونه‌ای که پرداختن به ریز و درشت مفاهیم آنها در یک مطلب یا مقاله اصلا امکان پذیر نیست، با جرات می‌توان گفت که صدها یا هزاران مقاله و مطلب نیز برای این کار کافی نیست! من قول می‌دهم که به زودی مقاله‌های بیشتری در مورد رنگها و روانشناسی آنها بسیار متفاوت از آن چه تاکنون خوانده‌اید، در سایت برای شما دوستان عزیزم منتشر کنم. امیدوارم این مطلب براتون مفید بوده باشه و بتونه به شما در طراحی‌های گرافیکتون و یا طراحی رابط کاربریتون کمک بکنه.

با خرید فنجانی قهوه، از کپل آرت پشتیبانی کنید.
واپسین‌ دگرگونی: دوشنبه 7 فروردین 1402نمایش هفته : 28