روز معلم مبارک

1401/02/11
نمایش: 2,150 پسند: 6 دیدگاه: 0 نشانک: 3
زمان خواندن: 8 دقیقه - یکشنبه 11 اردیبهشت 1401

دوازدهمین روز از دومین ماه سال خورشیدی به نام روز معلم ثبت شده است. برای تشکر و قدردانی از مقام معلم راه های بسیاری وجود دارد. انتخاب کادو مناسب برای روز معلم دقدقه ای است که کم و بیش برای همه دانش آموزان و یا حتی دانشجویان وجود دارد.

تایپوگرافی سه بعدی کلمه Teacher (معلم)
تایپوگرافی سه بعدی کلمه Teacher (معلم)

همه ما انسان‌ها در زندگی خود علاوه بر پدر و مادر که نامشان در شناسنامه مان ثبت شده است، تعداد بسیار زیاد دیگری نیز پدر مادر داریم! از نظر من هر شخصی که ذره‌ای آینده ما برایش مهم باشد و خیر صلاح ما را بخواهد، پدر یا مادر ماست. در این دنیا که روز به روز کارهای خوب جایشان را به کارهای ناپسند می‌دهند و روز به روز انسان‌ها از هم بیشتر دور می‌شوند، باید بسیار قدر افرادی که خیر صلاح ما را می‌خواهند دانست زیرا که این افراد در زندگی هر شخصی نادر هستند.


بررسی معنا و مفهوم معلم

معلم کلمه عربی بسیار ساده‌ای است به معنای پرورش دهنده و راهنما. در واقع هر شخصی که علم یا علومی را می‌آموزد، معلم نامیده می‌شود. وظیفه معلم به مانند سادگی معنای کلمه معلم نیست! معلمی کار هر کسی نیست و توان و انرژی و صبر و حوصله بسیار زیادی می‌طلبد. من خود به شخصه بارها عزم خود را جزم کرده‌ام که در زمینه آموزش گرافیک یا برنامه نویسی وارد شوم اما نتواستم زیرا که معلمی هنر خاص خود را دارد و توانایی بخصوص خود را می‌طلبد و هرکسی از عهده آن بر نمی‌آید.


دلسوزی معلم

اگر معلمان جز دسته اول دلسوزترین انسان‌های روی زمین نباشند، قطعا در دسته دومی هستند! تمامی اعمال این افراد از روی دلسوزی است و این بر هیچکسی پوشیده نیست. با درس خواندن یا نخواندن ما چیزی نه به استادان اضاف و نه کم می‌شود، بلکه ما با درس خواندن یا نخواندن داریم آینده خود را دستخوش تغییرات مثبت یا منفی می‌کنیم، پس اگر استادی نگران درس خواندن ماست فقط و فقط به فکر ما و آینده ماست و نه چیز دیگری. برای درک بهتر این موضوع؛ معلمان دوران دبستان خود را تصور کنید، آیا درس خواندن یا تنبلی شما در جایگاه امروز آن‌ها تاثیری گذاشته است؟! یا اینکه بر جایگاهی که شما اکنون ایستاده‌اید تاثیر گذاشته است؟!  ای کاش در دوران مدرسه همه ما به دلسوزی معلمان و استادان پی می‌بردیم و از لحظه لحظه راهنمایی گرفتن از آن‌ها در زندگی خود بیشتر لذت می‌بردیم و استفاده می‌کردیم.


قدردانی از معلمان

اگر بر دوران  دبستان خود و روز معلم گذری بزنیم، کادوهای جور وا جور ذهن ما را فرا می‌گیرد. حال سوال اینجاست که آیا این کادوها، برای قدردانی از جایگاه معلم کافی هستند؟ پاسخ خیر است! از نظر من کادو اصلا به تنهایی کافی نیست و نیاز به یک مکمل دارد! در کنار کادو اگر همه ما سعی کنیم با معلم خود همواره فروتنانه رفتار کنیم و احترام او را در همه حال نگه داریم و همواره راهنمایی‌های آن را آویزه گوش خود کرده و کارهایی که از ما توقع دارد را درست انجام دهیم، اکنون است که ما به صورت کامل از معلم خود قدردانی کرده‌ایم! یک کادو پس از یک هفته فراموش می‌شود، اما یک منش خوب و رفتار مناسب سال‌ها در ذهن می‌ماند.


جایگزین‌هایی برای کادوی روز معلم

شاید اگر برایمان به هر دلیل مقدور نباشد که برای روز معلم کادویی تهیه کنیم، این سوال به ذهنمان می‌رسد؛ خب اگر کادو نشد پس من برای معلمم چه کنم؟! از نظر من فقط کادوی مادی ملاک نیست، هر یک از ما یک توانایی خاصی در خود داریم برای مثال؛ شخصی هنر گیتار زدن خوبی دارد، شخصی خط خوبی دارد، شخصی طراح گرافیک خوبی است و شخص دیگر یک نقاش خوبی و ... ما می‌توانیم با این استعداد و توانایی خود لحلظاتی معلم خود را شاد کنیم! برای مثال می‌توانیم برای معلممان طراح گرافیکی زیبایی طراحی کنیم، اختصاصی برای او گیتار بنوازیم و برای او ارسال کنیم، یک شال زیبا ببافیم و ... راه‌های بسیاری زیادی جلوی ماست تا از استعدادهای خود استفاده کرده و استادمان را برای لحظاتی شاد کنیم. کافیست به درون خود نگاه کرده و یکی از استعدادهایتان را برای اجرا برای استاد انتخاب کنید، مطمئنا استاد شما بسیار خوشحال و شگفت زده می‌شود.


تفکر نادرست درمورد قدردانی از معلم

بسیاری این عقده نادرست را دارند که هر شخصی از معلم یا استاد خود قدردانی و تشکر می‌کند، قطعا این کار برای خود شیرینی و نمره است! این تفکر بسیار اشتباه است! من در ابتدای این مطلب اشاره کردم که معلم تنها معلم نیست و حکم پدر یا مادر ما را دارد، ما نیز همانند روز پدر یا مادر که کوچکترین قدردانی خود را صد بار استوری و پست می‌کنیم، در روز 12اریبهشت و روز معلم نیز نباید این قدردانی را پنهان کنیم و موظیفم از همه اساتید خود قدردانی کنیم. یک ترم یا یک سال تحصیلی مثل برق و باد تمام می‌شود و می‌رود اما همین قدردانی و منش و کردارد درست است که تا سال‌ها در ذهن‌ها باقی می‌ماند.


تشکر از اساتید عزیزم

وقت آن است که یک به یک از استاید عزیزم تشکر کنم و دورا دور دستشان را ببوسم که اگر دلسوزی آن‌ها نبود من اکنون در جایگاهی که الان هستم نبودم و ممکن بود که بسیار حسرت به دل داشتم. بیش از این مطلب را بسط نمی‌دهم و از اساتید عزیزم تشکر می‌کنم؛


باتشکر فراوان از؛

استاد هاشمی پور که سواد خواندن و نوشتن به من یاد دادند، استاد پیرمرادیان که در دوران راهنمایی به من درس‌های بزرگی از زندگی آموختند، استاد کفائی مدیر گروه کامپیوتر دانشگاه سپاهان که پایه و اساس زندگی برنامه نویسی من را ساختند، استاد دوستی که بهترین دوست من نیز هستند، استاد عطایی عزیزم که با کوییزهای بیشماری که گرفتند (خخخ) باعث شدند من در برهه‌ای از زمان آمار و احتمالات را بیش از برنامه نویسی بلد باشیم!استاد خوروش عزیز که سر کلاشون یادگیری توام با خنده و شوخی بود، استاد مساح عزیزم که درس‌های بزرگی از تاریخ به من آموختند، استاد بهمن رئوفی که من هیچگاه ایشان را از نزدیک ندیدم اما، پایه و اساس توانایی‌های من در دنیای گرافیک را ساختند، استاد جوزدانی که پایه زبان انگلیسی من را ساختند. همچنین تشکر فراوان از استادان عزیزم؛ استاد روایی ، استاد زرگر ،استاد عسکری ، استاد نگینی ، استاد نصر ، استاد نجفی پور و بسیاری دیگر از استادان که من خاک پاشونم و شرمندشونم اگر اسمشون رو به خاطر ذهن مشغولم فراموش کرده و در اینجا ذکر نکرده‌ام.


دیدگاه شما

من نظراتم را در مورد قدردانی و شیوه آن از استادان عزیز بیان کردم، اکنون از شما همراهان عزیزم این سوال رو دارم که عقیده شما در مورد روز معلم، قدردانی از معلم و بهترین راه تشکر از معلمان چیست؟ بسیار خوشحال میشم که نظرات شما دوستان عزیزم را در بخش کامنت‌ها مطالعه کنم.


درباره این طرح گرافیکی

پیرو سبک تایپوگرافی که من در پیش گرفته‌ام، این آرتورک نیز ابتدا در نرم افزار محبوب ادوبی فتوشاپ تایپ و سه بعدی شده است است و با اعمال تنظیمات مختلف Twist و Taper همراه شده و خروجی آن به نرم افزار ادوبی دیمنشن رفته است و مراحل بعدی یک رندر سه بعدی یعنی؛ نورپردازی، متریال دهی و رندر در این نرم افزار انجام شده است. خروجی که مشاهده می‌کنید حاصل  سه چهار روزی زحمت است که در برابر زحماتی که اساتید محترم برای ما می‌کشند قطره‎‌ای در برابر دریاست. من چیزی که در توانم بود را برای قدردانی از اساتید عزیزم آماده کردم، امیدوارم که خوششان آمده باشد.

با خرید فنجانی قهوه، از کپل آرت پشتیبانی کنید.
واپسین‌ دگرگونی: سه‌شنبه 18 بهمن 1401نمایش هفته : 14