دلایل بدبختی مردم ایران

1401/02/20
نمایش: 6,887 پسند: 5 دیدگاه: 0 دریافت: 31
زمان خواندن: 7 دقیقه - سه‌شنبه 20 اردیبهشت 1401

سال هاست که مشکلات فراوان اقتصادی زندگی همه ایرانیان را از جهات مختلف تحت تاثیر خود قرار داده است. چه چیز باعث شده که ما ایرانیان در این وضعیت فاجعه بار اقتصادی قرار بگیریم؟ چه چیز باعث شده مردم ایران به علت مسائل اقتصادی در بدبختی به سر ببرند؟ در ادامه بررسی خواهم کرد.

طرح مفهومی از روزهای تیره و تار اقتصاد ایران
طرح مفهومی از روزهای تیره و تار اقتصاد ایران

ایران سرزمینی وسیع که در جنوب غربی آسیا واقع شده است، از دیرباز همواره به علت داشتن مقادیر زیادی از مواد معدنی و انرژی مورد چشم داشت بسیاری از ملل قرار دارد. از دوران قاجار و پهلوی و جمهوری اسلامی ایران همواره تحت فشار قدرت‌های غربی از جمله پادشاهی انگلستان، ایالات متحده آمریکا و امپراطوری روسیه قرار گرفته و مردممان همواره با مشکلات زیاد اقتصادی دست و پنجه نرم می‌کنند. اگر زندگی انسان را از جنبه‌های مختلف بررسی کنیم، متوجه می‌شویم که  اقتصاد تاثیر بسیار بیشتری نسبت به جنبه های دیگر زندگی، بر زندگی فرد دارد. یک اصطلاح قدیمی نیز وجود دارد که می‌گوید با شکم گرسنه نمی‌توان کاری کرد و این کاملا درست و صحیح است. در این مقاله می‌خواهیم بررسی کنیم که چرا مردم ایران همواره در عصر حاضر مشکلات عدیده زیادی داشته و دارند.


دست‌اندازی ملل شرق و غرب به ایران

همانطور که در ابتدای این مطلب اشاره کردم، ایران کشوری پهناور و پر از مواد معدنی و انرژی است که هر کشوری را وسوسه می‌کند که ایران را به سمت خود کشانده و از آن بهره‌مند شود.ایران در سال‌های متمادی همواره بین غرب و شرق چرخید و هر بار به یکی از آن‌ها متمایل شد.با توجه به اینکه هر شخصی به کشور و وطنش تعصب دارد، این ملل غربی و شرقی هرچه توانستند از ایران استفاده کرده و بیشتر از آن که به ایران سود برسانند از آن سود گرفتند. از طرفی دیگر نیز در تاریخ معاصر حاکمانی سُکان هدایت ایران را به دست گرفتند که کمتر به بحث استقلال و روی پای خود ماندن پایبند بودند و همواره در امور مختلف به غرب یا شرق وابسته بودند.


ملی گرایی افراطی

دلیل دومی که این وضع نابسامان اقتصادی را درست کرده است، تعصب و ملی گرایی است. نژاد آریایی اصولا یک نژاد ملی گرا و بسیار افراطی است که هیچگاه به بیگانگان باج نمی‌دهد و همواره ملت و وطنش را بر همه چیز ارجحیت می‌دهد. نمونه این ملی گرایی افراطی در آرایی‌ها را می‌توان در جنگ جهانی دوم و دولت آلمان نازی مشاهده کرد که این ملت تا پایان نیستی و نابودی پیش رفت ولی هیچوقت تن به ذلت نداد و از اهداف خود کوتاه نیامد. اگر حکومت‌های مختلف ایران اندکی این افراطی گرایی را نادیده می‌گرفتند و اصطلاحا در برهه‌هایی از تاریخ کوتاه می‌آمدند، می‌توانستند بسیاری از مشکلات را حل و فصل و یک گره کوچک را به صد گره بزرگ تبدیل نکنند.


صداقت نداشتن با مردم

یکی دیگر از علل بسیار مهمی که وضع اقتصاد و امیدواری مردم به آینده را بسیار فاجعه کرده است، حلقه مفقوده صداقت است. بسیاری از حاکمان تاریخ معاصر اعمم از قاجار و پهلوی و جمهوری اسلامی، صداقت کمی با مردم داشتند و دارند و همواره بسیاری از امور و قراردادهای مهم را در پشت پرده و بدور از انتشار خبر امضا می‌کردند و یا بسیار از امور مهم را فقط دقایقی قبل از اجرایی شدن به مردم اطلاع رسانی می‌کردند. همین فقدان وجود صداقت با مردم باعث می‌شد که مردم از حاکمان دورتر شده و کمتر آن‌ها را در امور کشور یاری دهند و حکومت بدون پشتوانه مردم که دیگر سرنوشتش مشخص است و چیز قابل بیانی نمی‌ماند!


قوانین سختگیرانه برای رسانه ها

در همه دوول ایران در 200 سال گذشته تا کنون، همواره فضای رسانه‌ای در محدوده‌ای بخصوص قرار دارد. در هیچ یک از دوران‌های تاریخ معاصر آزادی بیان به معنای صد در صدی وجود نداشته و ندارد و همواره فشارهای زیادی بر بسیاری از رسانه‌های مخالف یا حتی میانه رو وارد شده است. این اتفاق باعث شده است که انتقاد و بیان عیوب دولت‌ها و حکومت‌ها بشدت کم شده و آن‌ها متوجه اشتباهات خود نشده و در صدد جبران آن برنیایند. انتقادپذیری یکی از برترین صفات انسانی است که می‌تواند در پیچ و خم های راه بسیار کارگشا و سازنده باشد.


تغییر مداوم حکومت ها

شاید در 200 سال گذشته، سرزمین ایران بیش از هر زمان دیگری در تاریخ 2500 ساله‌اش حاکم و دولت متفاوت و متضاد باهم دیده‌است. همانگونه که در فوتبال تعویض دائمی مربی به ضرر تیم است و بهتر است به جای تعویض دائم مربی، به یک مربی اعتماد کرده و به آن زمان بدهیم تا بتواند تاکتیک خود را پیاده کند، در دنیای سیاست نیز بهتر است به جای رساندن قدرت از دولتی به دولتی کاملا متضاد با آن، به یکی از حاکمان و دولت اعتماد کرد و همراه آن شویم تا در بلند مدت نتیجه بخش باشد. تغییر مداوم دولت‌ها که عموما سیاست‌هایشان کاملا با هم متصاد است، باعث می‌شود که تا یک روش سیاسی بیاید به نتیجه برسد، روشی دیگر جای آن را بگیرد و جلوی به نتیجه رسیدن آن را بگیرد.


نتیجه گیری

تاکنون علل مختلفی که باعث شده‌اند مردم ایران در 200 سال اخیر همواره با مشکلات عدیده عموما اقتصادی روبرو شوند را بررسی کردیم، نکته‌ای که باید به آن توجه کنیم این است که دنیای سیاست و اقتصاد بسیار بسیار پیچیده است و با یک کتاب و دو کتاب و حتی صد کتاب نیز نمی‌توان به همه‌ی مفهوم آن پی برد و این امور نیاز به بررسی متخصصان و ساعت ها بحث و بررسی دارد.  من در این مطلب سعی کردم به ساده ترین شیوه ممکن دلایل مختلفی که باعث مشکلات عدیده اقتصادی مردم ایران زمین شده‌‎اند را پس از یک هفته تفکر و جستجو درباره این موضوع بررسی کرده و برای شما دوستان عزیزم گردآوری کنم. به نظر شما چه چیزهای دیگری  باعث شده‌اند که مردم ایران در 200 سال اخیر همواره به دلایل گونان در رنج و عذاب باشند و این رنج و عذاب روز به روز بر آن‌ها افزوده شود؟ در کامنت‌ها نظر خودتون رو اعلام بفرمایین.


درباره این طرح گرافیکی

چیزی که عیان است، چه حاجت به بیان است! در این تصویر که یکی از کارهای مفهومی بنده هست، عبارت ایران بر روی سنگ سیاه رنگی حکاکی شده و در ماورای ابرها قرار گرفته است که کاملا بیانگر روزهای تیره و تار و سخت مردم ایران و کشورمان است.این آرتورک تماما در نرم افزار ادوبی فتوشاپ انجام شده و ابر موجود در آن نیز از افکت ابر (Cloud) موجود در زیرمنوی Render این نرم افزار است. من در این آرتورک سعی در انتقال مفهوم سختی و گرفتاری مردم دارم و امیدوارم با این طرحم ذره‎ای در انتقال صدای زجر و بدبختی مردم به گوش مسئولین نقش داشته باشم. روزتون بخیر.

با خرید فنجانی قهوه، از کپل آرت پشتیبانی کنید.
واپسین‌ دگرگونی: سه‌شنبه 19 اردیبهشت 1402نمایش هفته : 50