تایپوگرافی سه بعدی فارسی آیه مکرالله

1401/09/22
نمایش: 2,205 پسند: 2 دیدگاه: 2 دریافت: 11
زمان خواندن: 6 دقیقه - سه‌شنبه 22 آذر 1401

طراحی یک تایپوگرافی سه بعدی با استفاده از نرم افزارهای ادوبی دیمنشن و فتوشاپ به زمان زیادی نیازی نیاز دارد اما به میزانی که وقت صرف شود، تایپوگرافی جذاب می شود و در خاطر می نشیند. این طراحی مراحل مختلفی دارد که قصد دارم در این مطلب به آن ها بپردازم.

تایپوگرافی سه بعدی فارسی آیه ومکروا مکر الله...
تایپوگرافی سه بعدی فارسی آیه ومکروا مکر الله...

طراحی تایپوگرافی چه به صورت سه بعدی و چه به صورت دو بعدی نیازمند صرف زمان و وقت زیادی است و مراحل مفصلی دارد که باید یکی پس از دیگری انجام شوند. تایپوگرافی سه بعدی فارسی سبک خاصی از تایپوگرافی است که کاملا مدرن است سبکی نو به حساب می‌آید. تاکنون به صورت خلاصه و در بسته به روش تایپوگرافی سه بعدی با فتوشاپ و ادوبی دیمنشن اشاره کرده‌ام اما اکنون تصمیم دارم در این مطلب مفصلا به این امر بپردازم.


مرحله اول؛ انتخاب قطعه متن مناسب

برای اینکه به یک نتیجه بسیار جذاب و دلپسند در تایپوگرافی برسید، ابتدا باید یک قطعه متن یا شعر وزین را انتخاب کنید. برای مثال یک دو بیتی زیبا از شاعران کشورمان چون صائب تبریزی، مولانا، شهریار یا... انتخاب کنید. سپس باید کلمه مهم آن متن یا بیت را انتخاب کنید. این کلمه می‌تواند برای مثال؛ عشق، عمر، تیغ، روزگار و... باشد. در انتخاب بیت شعر/متن و کلمه مورد نظر به هیچ وجه عجله نکنید و تعداد بسیار زیادی شعر بخوانید تا به نتیجه برسید. در این تایپوگرافی عبارت "مکرالله" از آیه و مکروا مکرالله والله خیر الماکرین گرفته شده است.


مرحله دوم؛ تایپوگرافی دو بعدی ساده

مرحله دوم عبارت است از انتخاب فونت مناسب، تغییر شکل حروف با ابزار Pen در فتوشاپ و قرار دادن حروف به صورت مناسب در کنار یکدیگر. انتخاب فونت بسیار بسته به متن تایپوگرافی است. برای مثال بهتر است آیات قران با فونت های رسمی تایپوگرافی شوند و کلمات عشق و عمر و... با فونت محبوب ایران نستعلیق. در این قسمت نیز باید صبر و تحمل بالایی داشته باشید و با کلمات آن قدر بازی کنید تا به نتیجه مطلوب برسید. هرگز از تست های مختلف نترسید و همه حالات متفاوت را تست و بررسی کنید.

تایپوگرافی دو بعدی ساده در فتوشاپ
تایپوگرافی دو بعدی ساده در فتوشاپ

مرحله سوم؛ سه بعدی کردن تایپوگرافی دو بعدی

در این مرحله باید متن مرحله قبلی را در ادوبی فتوشاپ به Shape تبدیل نموده(برای جلوگیری از ایجاد تخریب هنگام رندر سه بعدی) و سپس آن را انتخاب نموده و با گزینه New Extrusion From Selected Path که در منوی سه بعدی فتوشاپ موجود است به محیط سه بعدی ببرید. اکنون باید با تنظیمات مختلف Deform(برای تغییر کلی شکل تایپوگرافی و تغییر حجمی آن)و Cap(برای تغییر در لبه های تایپوگرافی) با آن بازی کنید تا به نتیجه مطلوب برسید. بر حسب تجربه بهتر است برای متریال‌های فلز و شیشه لبه‌های تایپوگرافی تیز باشند و برای متریال چوب و پلاستیک نرم شوند.

تنظیمات سه بعدی ادوبی فتوشاپ برای تایپوگرافی
تنظیمات سه بعدی ادوبی فتوشاپ برای تایپوگرافی

مرحله چهارم؛ خروجی سه بعدی گرفتن

پس از اینکه از شکل نهایی آبجکت تایپوگرافی سه بعدی تان اطمینان حاصل کردید، وقت آن است که یک خروجی با فرمت .obj گرفته و آن را مهیای استفاده درنرم افزار محبوب سه بعدی  Adobe Dimension  کنیم. لازم به ذکر است که نرم افزار ادوبی دیمنشن از فرمت‌های سه بعدی رایجی چون Obj، Fbx، Stl، Skp و... پشتیبانی می‌کند.


مرحله پنجم، تنظیم آبجکت در صحنه

تنظیم آبجکت تایپوگرافی در صحنه ادوبی دیمنشن کاملا سلیقه‌ای است و بسته به سلیقه طراح متفاوت است. آبجکت می تواند در میان انبوهی از آبجکت‌های دیگر در صحنه قرار گیرد، یا اینکه در کنج محلی خلوت مستقر شود


مرحله ششم؛ متریال دهی به آبجکت

متریال‌های قدرتمند ادوبی دیمشنن یکی از نکات قوت این نرم افزار به حساب می آیند. اما باید به این نکته توجه کرد این متریال‌ها  برای بهتر شدن و جذاب‌تر شدن نیازمند ویرایش شدن دارند. حسابی باید تنظیمات آن ها را تغییر دهید تا به نتیجه مورد علاقه برسید. توصیه می‌کنم متریال‌ها را در فتوشاپ باز کرده و بسته به علاقه خود ویرایش کنید، استفاده از فتوشاپ دست شما را بسیار بازتر از ادوبی دیمنشن می‌کند.


مرحله هفتم؛ نورپردازی صحنه سه بعدی

بسته به متن، معنا و مفهوم تایپوگرافی، متریال آبجکت سه بعدی، محل قرارگیری صحنه، و سلیقه شخصی شما و... باید به نورپردازی صحنه پرداخت. بهتر است برای متریال های چوبی و پلاستیکی از محیط گرم و نورهای گرم استفاده شود. برای متریال های فلزی بهتر است محیط سرد و خنک باشد. ابتدا باید محیط پیرامون Envoirement صحنه را مشخص کنید و سپس صحنه را با نور های Square و Spot و Sun تزئین کنید.


مرحله هشتم؛ تنظیمات دوربین

در این مرحله باید محل مناسب نگاه کردن به صحنه را پیدا کرده و دوربین را به آن جا منتقل کنید. سپس باید تنظمات فوکوس دوربین را فعال نموده، میزان محوشدگی(Blur) را مشخص نموده و نقطه فوکوس دوربین را در صحنه مشخص کنید. نقطه فوکوس عینا باید بر روی آبجکت تایپوگرافی مهم شما قرار بگیرد.


مرحله نهم؛ رندر گیری از صحنه

جذاب ترین قسمت دنیای سه بعدی رندرگیری است. درست است که رندرگیری فرایند طولانی دارد و زمان بر است، اما هر چه بیشتر صحنه رندر می‌شود زیبایی‌های طرح نیز بیشتر نمایان می شود. رندر ادوبی دیمنشن برخلاف رندر فتوشاپ Progressive نیست و یک زمان به خصوص طول می کشد تا صحنه شما رندر شود و می‌فهمید که کی کار رندر تمام است. اما فتوشاپ موتور رندرش progressive است و زمان پایانی برای رندر مشخص نیست، باید آن قدر صبر کنید تا طرح به حد مطلوب برسد و بعد خودتان رندر را قطع کنید. لازم به ذکر است که زمان رندر بسیار وابسته به تعداد آبجکت‌های صحنه، نوع متریال های استفاده شده، تعداد و نوع چراغ‌های استفاده شده، فوکوس دوربین و ... است.


مرحله نهایی؛ اصلاح نور و رنگ

نرم افزار ادوبی دیمنشن با وجود حجم بسیار کمی که به نسب نرم افزار های سه بعدی دیگر دارد، رندرهای بسیار قدرتمند وسریعی را می‌گیرد. اما یک نکته کوچک وجود دارد و آن رنگ پریدگی رندر هاست. باید حتما پس از پایان رندر، خروجی رندر را در فتوشاپ اصلاح نور و رنگ کنید تا به طرح مطلوب و نهایی خود برسید.


جمع بندی

در این مطلب با مهمترین مراحل طراحی یک تایپوگرافی سه بعدی فارسی با کمک نرم افزارهای ادوبی فتوشاپ و ادوبی دیمنشن آشنا شدیم. در انتها باید اشاره کنم که صبر و خلاقیت در این سبک از طراحی‌ها بسیار مهم است و حتما باید به آنها توجه نمود. امیدوارم از این تایپوگرافی و این آموزش لذت کافی را برده باشید.

با خرید فنجانی قهوه، از کپل آرت پشتیبانی کنید.
واپسین‌ دگرگونی: یکشنبه 27 فروردین 1402نمایش هفته : 7