ز دیو و دد ملولم و انسانم آرزوست

1400/10/09
نمایش: 2,714 پسند: 4 دیدگاه: 2 دریافت: 71
زمان خواندن: 4 دقیقه - پنجشنبه 9 دی 1400

انسان بودن تفاوت بسیاری با آدم بودن دارد. انسانیت در انسان بیشتر به جنبه اخلاقی و روحی انسان اشاره دارد تا جنبه مادی. انسانیت واژه ای بسیار ساده است که مفاهیم عظیمی را همراه خود دارد. در این مقاله قصد دارم به عمیق ترین مفاهیم انسان بودن بپردازم.

تایپوگرافی Human با ترکیب رنگ‌های مختلف
تایپوگرافی Human با ترکیب رنگ‌های مختلف

همه‌ی ما آدمیم اما فقط تعداد اندکی از ما انسان است... همه‌‌ی ما ایرانیان این تعبیر را بارها و بارها شنیده‌ایم و با آن آشناییم. این تعبیر آنقدر زیباست که بسیاری از ما بیوگرافی حساب اینستاگرام خود را نیز به آن مزّین کرده‌ایم! اما آیا تاکنون عمیقاً به معنا و مفهوم انسانیت فکر کرده‌اید؟ بیایید ابتدا شعر بسیار زیبا درمورد انسانیت را از حضرت مولانا بخوانیم و لذت ببریم و سپس به برسی عمیق این واژه بپردازیم و از آن مفاهیم زیبایی را بیاموزیم.

دی شیخ با چراغ همی گشت گرد شهر

کز دیو و دد ملولم و انسانم آرزوست

گفتند یافت می‌نشود جسته‌ایم ما گفت

آنکه یافت می‌نشود آنم آرزوست

- حضرت مولانا


قضاوت ممنوع

اولین و مهمترین اصل انسانیت، برابری است. همه‌ی ما انسانها از یک نسل به وجود آمده‌ایم و از بسیاری از جهات یکسان هستیم. همه‌ی ما انسانها خوبیها را دوست داریم و از اعمال بد و زشت متنفریم، همه‌ی ما انسانها از مورد احترام بودن و احترام گذاشتن لذت می‌بریم، همه‌ی ما انسانها وقتی مرتکب خطایی می‌شویم دوست داریم آن را جبران کنیم و... اینها گوشه‌ای از شباهت‌های ما انسانهاست. حتما اکنون این سوال برایتان پیش آمده که ما انسانها از جهات زیادی نیز تفاوت داریم پس چطور باهم برابریم!؟ پاسخ بسیار ساده است؛ آنقدر شباهت‌های زیبای ما انسانها زیاد است که تفاوتها در برابر آن هیچند! بگذارید تا یک مثال بزنم؛ یک ترازو را فرض کنید که یک طرف آن  یک کیلوگرم طلاست و طرف دیگر آن پنج کیلوگرم آهن است! یک کیلوگرم طلا نماینده شباهت‌های زیبای ما انسانها و پنج کیلوگرم آهن نماینده تفاوتهای ما انسانهاست. ما نباید به خاطر تعدادی تفاوت که داریم خصلتهای زیبای‌مان را فراموش کرده و قربانی تفاوت‌ها کنیم! باید به همه‌ی انسانها آنگونه نگاه کنیم که گویی به خود نگاه می‌کنیم زیرا آنقدر شباهتهای ما زیاد است که تفاوتهای ما انسانها در برابر آن  قطره‌اند.


اصل مهم احتــرام

در قسمت قبلی اشاره کردم که همه ما انسانها تفاوتهای بسیاری نیز داریم. در صورتی که هر یک از انسانها عقاید و تفکر خود را برتر بدانند، فکر می‌کنید چه اتفاقی رخ می‌دهد؟ درست است، در این صورت بحث و درگیری و نزاع غیرقابل پیشگیری خواهد بود. در این جهان که هیچ کس بحث و درگیری و نزاع را دوست ندارد، باید عادت کنیم به همه‌ی عقاید و کردار دیگران حتی اگر صد در صد نیز با عقاید ما متفاوت باشد، احتـرام بگذاریم. در این صورت است که همه‌ی ما با وجود تفاوتهای اخلاقی و کرداری در کنار هم با شادی سالهای سال بدون هیچ بحث و نزاعی زندگی می‌کینم.


جبران خطاها

یکی از زیباترین اصول انسانیت، جبران کردن خطاست، خصلتی که تفاوت میان یک انسان خوب و بد را آشکار می‌کند. حتما جمله‌ی معروف: انسان جایز الخطاست را شنیده‌اید، این عبارت اشاره دارد که همه‌ی ما انسانها با خاطر قوه تعقل و اختیاری که داریم امکان دارد گاهاً دچار سردگمی و اشتباه شویم. همه‌ی ما انسانها خطا می‌کنیم، پس تفاوت ما در چیست؟ تفاوت آنجا مشخص می‌شود که هر انسانی دچار خطا می‌شود اما فقط یک انسان خوب است که در صدد جبران خطای گذشته بر می‌آید. برای انسان خوب بودن باید خطاها را به حداقل رسانده و هیچ کدام از آنها را بدون جبران کردن فراموش نکینم.


درباره این طرح گرافیکی

چیزی که عیان است چه حاجت به بیان است. نمی‌خواهم با توضیحات بیشتر سر شما را درد بیاورم زیرا مفهوم این کارم آنقدر ساده است که جایی برای توضیح نمی‌ماند. حروف کلمه‌ی Human در نرم افزار ادوبی فتوشاپ تایپ و 3بعدی شده‌است و به نرم افزار ادوبی دایمنشن آمده و با متریال چند رنگی که این هم در فتوشاپ طراحی شده است، رندر شده است. محور اصلی این طرح متریال و رنگ آن است که اشاره دارد؛ همه‌ی ما انسانها فارغ از تفاوتهای بسیاری که داریم، شباهت‌های والا و بزرگی نیز داریم. امیدوارم از این طرح من و مفهوم آن لذت برده باشید.

با خرید فنجانی قهوه، از کپل آرت پشتیبانی کنید.
واپسین‌ دگرگونی: شنبه 27 اسفند 1401نمایش هفته : 24