اینستاگرام یا لایک گرام؟

1400/12/05
نمایش: 2,086 پسند: 9 دیدگاه: 4 نشانک: 1
زمان خواندن: 7 دقیقه - پنجشنبه 5 اسفند 1400

قابلیت لایک کردن استوری (داستان) که به تازگی به اینستاگرام افزوده شده است، در نگاه اول بسیار جذاب است ولی در بررسی دقیق تنها یک قابلیت دهن پر کن و بی خاصیت است که خیلی سریع تکراری می شود.

گسترش قابلیت کلیشه‌ای لایک کردن در تمام اینستاگرام!
گسترش قابلیت کلیشه‌ای لایک کردن در تمام اینستاگرام!

دیشب بود که اینستاگرام از قابلیت لایک کردن استوری‌ها در نسخه جدید نرم‌افزارش رونمایی کرد. همه‌ی کاربران با ذوق شوق اینستاگرام خود را اپدیت کرده و از آن شگفت زده شدند. اما بسیاری از این افراد تنها پس از چند لایک متوجه کسل کنندگی و بی‌فایدگی این قابلیت شدند! قابلیتی که بیشتر جنبه تبلیغاتی داشت تا جنبه فایده و پیشرفت بزرگ در اینستاگرام! در این مطلب قصد دارم به تحلیل مقوله‌ی لایک در اینستاگرام  و نقد این استارت آپ بپردازم با این مطلب جذاب همراه باشید...


آزادی بیان

یک شبکه اجتماعی کامل و به قولی به کمال رسیده، شبکه اجتماعی است که در آن بتوان هر گونه موافقت یا مخالفتی را در چهارچوب ادب و احترام اعلام نمود. در واقع اپلیکیشنی که فقط در آن بتوان صرفا به نقد و یا صرفا به تمجید پرداخت، اپلیکیشن کاملی نیست و از پس مدتی استفاده موجب احساس خلاء در کاربرانش می‌شود. اینستاگرام صرفا یک نرم افزار نشر دهنده تمجید و تحسین است و عملا نمی‌توان در آن رای مخالفی را منتشر کرد. برای مثال نمی‌توان پست‌ها یا کامنت‌ها را دیسلایک کرد و آن‌ها را به اصطلاح نقد کرد. شاید عده‌ای بگویند؛ خب در کامنت می‌توانیم نقد کنیم! درست است ولی همه حال بحث کردن و صرف وقت ندارند، اما می‌توانند در صورت وجود قابلیت دیسلایک با یک کلیک یک مطلب زرد را نقد کنند!


کمیّت فدای کیفیّت

اولین سوال کلیشه‌ای که در میهمانی‌ها پس از انتشار آیدی اینستاگرام خود، اعضای فامیل از هم می‌پرسند این است که؛ چقد فالوور داری؟؟؟ یا می‌پرسند سین استوریت چقدره؟ یا چقد لایک میگیری یا... انسان ذاتا موجودی اجتماعی است و دوست دارد دائم در تعامل با انسان‌های دیگر باشد. از این رو بسیار علاقه‌مند به لایک و فالوور است. لایک و فالوور زیاد بسیار خوب است و من نیز آن را بسیار دوست می‌دارم، اما یک نکته مهم وجود دارد که آن این است که؛ لایک و فالوور همه چیز نیست! در واقع محتوا و مفهوم یک پیج بسیار مهم تر از لایک و سین استوری و فالوور آن پیج است. نباید برای لایک و فالور بیشتر مفهوم اصلی پیج خود را زیر سوال ببریم و با انتشار مطالب زرد و بی محتوا صرفا لایک و کامنت بگیریم! به طور خلاصه تر نباید کیفیت پیج خود را فدای کمیت آن کنیم!


بازی با اعداد

از پاراگراف قبلی به این نتیجه رسیدیم که در اینستاگرام همه چیز حول اعداد و ارقام می‌چرخد. همه الگوریتم‌های اینستاگرام  نیز بشدت وابسته به این اعداد و ارقام هستند. تا اینجا مشکلی وجود ندارد و ما خوشحالیم! اما اگر کمی تعقل کنیم متوجه این موضوع می‌شویم که زیبایی بسیاری از چیزها نسبی است و نمی‌توان زیبایی و مفهوم آن‌ها را با اعداد اندازه گیری کرد. خودمانی مثالی بزنم؛ برای مثال من یک کار گرافیک خفن میزنم که 50 لایک می‌گیرد، دوست من هم یک کار گرافیک خفن می‌زند که 150 لایک می‌گیرد! حال سوال اینجاست آیا کار دوست من دقیقا 3 برابر کار من بهتر است!؟ امیدوارم منظورم را متوجه شده باشید.


حذف لایکِ سوری !

پارسال بود که اینستاگرام قابلیت تحت عنوان عدم نمایش لایک را به صورت اختیاری در دسترس افراد قرار داد. یعنی افرادی که دوست ندارند لایک‌های پست‌هایشان توسط دیگران دیده شود یا اینکه اصلا لایک برایشان مهم نیست، می‌توانند لایک‌های پست‌هایشان را مخفی کنند. به جرات می‌توانم قسم بخورم که از هر 1000 نفر شاید 5 نفر نیز این قابلیت را استفاده نکردند! من خود نیز یکی از آن 5 نفرهام و مدت‌هاست که لایک‌های پست‌هایم را مخفی کرد‌ه ام! اما استفاده از این قابلیت نه‌تنها سود بخش نبوده بلکه موجب انگشت نمایی میان افرادی که این قابلیت را فعال نکرده‌اند نیز شده است. می‌توان گفت این قابلیت نیز کاملا سوری بود و هیچ نتیجه‌ای در افزایش کیفیت پیج‌های اینستاگرامی نداشت!


رابط کاربری کاملا کلیشه‌ای !

اگر از قدیمی‌های اینستاگرام باشید و اهل اسکرین شات گرفتن نیز بوده باشید کافی است به کامپیوتر خود سر زده و اسکرین شات‌های سالهای قبل اینستاگرامتان را مرور کنید! محال است متوجه شوید که این اسکرین شات برای چه مدت قبل است! رابط کاربری نرم افزار در کنار لوگو آن ناموس آن هستند و نباید آن‌ها را دائم دستخوش تغییر کرد، اما این به این معنی نیست که رابط کاربری نرم‌افزارمان را مثل روز اول به اصطلاح آکِ آک نگه داریم و اصلا آن را ارتقا ندهیم! متاسفانه اینستاگرام تا توانسته به همه قسمت‌های نرم ‌افزارش قابلیت کلیشه‌ای لایک افزوده ولی کوچکترین تغییر مثبتی از دیرباز تا کنون در رابط کاربری‌اش نداده است! این در حالی است که بسیاری از سایت‌ها و اپلیکیشن‌های کوچکتر در این سال‌ها تغییرات مثبت زیادی ‌داشتند.


منطقی باشیم!

من به هیچ عنوان منکر ویژگی‌های مثبت اینستاگرام نیستم و از کسانی هستم که روزانه زمان زیادی را در این اپلیکیشن می‌گذرانم! من به هیچ عنوان مخالف اینستاگرام نیستم بلکه از طرفداران پر پا قرص آن نیز هستم! نکته بسیار مهم این است که؛ فقط تمجید و فقط نقد هیچ پیشرفتی را حاصل نمی‌کند! باید منطقی نقدها را گفت و منطقی و منصفانه نیز تمجید کرد تا پیشرفت به وجود آید. در کنار تمجیدهای زیاد بسیاری از سایت‌ها من نیز فرصت خوبی به دست آوردم تا نقدهای وارده به اپلیکیشنی که سال‌هاست از آن استفاده می‌کنم را بیان کنم! در پاراگراف بعد بررسی میکنم که اینستاگرام چه ارتقاهای بهتری نسبت به لایک استوری می‌توانست انجام دهد. تا انتها همراه من باشید...


ارتقای محتوای اینستاگرام

اینستاگرام به جای افزودن قابلیت لایک به قسمت‌های مختلف اپلیکشنش می‌توانست ارتقاهایی را در جهت افزایش کیفیت پیج‌های اینستاگرام انجام دهد! برای مثال؛ ربات‌هایی را طراحی کند که مفهوم پست‌های ارسالی کاربران را ارزیابی کند و آن‌هایی که بدون قابلیت کپی رایت انتشار یافته‌اند یا زرد و بی محتوا هستند را حذف کند و کاربران انتشار دهنده را جریمه کند! به نظر شما اینستاگرام به جای قابلیت کلیشه‌ای لایک کردن دیگر چه ارتقاهایی می‌توانست انجام دهد که موجب به جذاب‌تر شدن آن شود؟ در کامنت‌ها اعلام بفرمایین‌.


درباره این طرح گرافیکی

یک تصویر گویاتر از هزاران کلمه است! در این آرتورک که به منظور نقد اینستاگرام به علت استفاده بی‌جا و کلشه‌ای از قابلیت لایک، آیکون آن را به صورت بلر شده (blur) پشت لایک‌ها قرار دادم تا منظورم را به بهترین شکل ممکن منتقل کنم و نام لایک گرام (Likegram) را برای آن برگزیدم! دیگر احتیاجی به توصیف بیشتر نمی‎بینم! امیدوارم این مطلب براتون جذاب و مفید بوده باشه.

با خرید فنجانی قهوه، از کپل آرت پشتیبانی کنید.
واپسین‌ دگرگونی: یکشنبه 30 مرداد 1401نمایش هفته : 23