یک لحظه غفلت، یک عمر پشیمانی

1400/12/24
نمایش: 2,598 پسند: 5 دیدگاه: 0 نشانک: 1
زمان خواندن: 3 دقیقه - سه‌شنبه 24 اسفند 1400

همه ما با اصطلاح یک لحظه غفلت یک عمر پشیمانی آشناییم. یکی از قدیمی ترین و کهن ترین جشن های ما ایرانیان، جشن چهارشنبه سوری است که در غروب آخرین سه شنبه سال انجام می شود. این سنت و جشن قدیمی متاسفانه در سال های اخیر از چهره واقعی اش و ماهیت اصلی اش فاصله زیادی گرفته است.

طرح مفهومی از چهارشنبه سوری یا چهارشنبه سوزی
طرح مفهومی از چهارشنبه سوری یا چهارشنبه سوزی

اگر در یک مساحبه با تعدادی از هموطنان، از آن‌ها درخواست کنیم که اولین کلمه‌ای که به ذهنشان پس از شنیدن چهارشنبه سوری می‌رسد را بیان کنند، شاید همه آن افراد به آتش‌بازی و ترقه و حوادث چهارشنبه آخرسال اشاره کنند! حال سوال اینجاست، که آیا چهارشنبه آخر سال تنها ترقه و صدای بمب و نارنجک است!؟ آیا بدون ترقه هم می‌توان جشن چهارشنبه سوری را اجرا کرد؟ برای پاسخ به این سوالات همراه من باشید.


تاریخچه چهارشنبه سوری

اگر کمی تاریخ مطالعه کنیم و به سال‌های دور برگردیم، در می‌ یابیم که اجداد ما دین زردشت را داشتند، در آیین زردشت که از ادیان خدا پرست نیز هست، آتش بسیار پر اهمیت است به گونه‌ای که بسیاری از زرتشتیان در مکان عبادت خود آتش می‌افروختند، به طور خلاصه‌تر، آتش برای زرتشتیان یک وسیله برای عبادت اهورا مزدا یا خدا بوده است (بسیاری بر این باورند که زتشتیان آتش می‌پرستیدند! که این کاملا غلط است.). این اقوام در سال‌های بسیار دور روزی را برای عبادت و دوری از بلا و مشکلات بر گزیدند، از قضا چون عبادت زرتشتیان با آتش انجام ‌می‌شد این روزِ عبادت و دفع بلا با آتش بازی همراه شد و طی سال‌های دراز به شکلی که الان وجود دارد در آمد که کاملا غلط است!


چهارشنبه سوری، ترقه بازی نیست!

تا اینجا متوجه شدیم که در گذشته‌های دور، چهارشنبه آخر سال روزی برای عبادت و درخواست از خداوند برای دوری بلا و مشکلات بوده است. اما هرچه گذشت چهارشنبه سوری به شدت تحریف شد و از جریان و رسوم اصلی خارج شد. بسیار از جوانان هموطن به جای دورهمی کنار آتش و خواندن شعرها و جملات زیبا در مورد این شب و آرزو برای دوری از بلاها، مقدار زیادی ماده منفجره تهیه می‌کنند و با آن نه تنها به خود آسیب می‌زنند، بلکه اسباب رنجش خاطر و اعصاب خوردی مردم را فراهم می‌کنند...


چهارشنبه سوری واقعی چیست؟

چهارشنبه سوری اصلی عبارت است از؛ روشن کردن یک آتش کوچک با رعایت تمام دستورات ایمنی، تشکیل یک دورهمی ساده، پزیرایی بسیار ساده با چای یا سیب‌زمینی آتیشی و درنهایت صحبت باهم و دعا برای دوری از هرگونه شر و بلا در آغاز سال جدید. استفاده از مواد آتش بازی ایمن و بی سر و صدا هم ایرادی ندارد، اما باید به گونه‌ای از آن‌ها استفاده کرد که اصل مهم چهارشنبه سوری فراموش نشود!


درباره این طرح گرافیکی

در این آرتورک تکنیک خاص و بزرگی استفاده نشده است، بلکه فقط از ساده ترین اِلِمان‌ها برای انتقال مفهوم استفاده شده است. با این آرتورک می‌خواستم این مفهوم را منتقل کنم که؛ تصمیم شما در لذت بخش شدن یا عزا شدنِ مراسم زیبای چهارشنبه سوری در دستان خودتان است! می‌توان با رعایت اصول ایمنی یک آتش ساده درست کرد و چهارشنبه سوری کیف کرد، یا اینکه بمب و نارنجک درست کرد و یک عمر خود را بدبخت کرد! امیدوارم چهارشنبه سوری بتون حسابی خوش بگزره و از خدای متعال تمنا دارم برای هیچ کسی از هموطنان عزیزم در این شب اتفاقی ناگوار رخ ندهد.

با خرید فنجانی قهوه، از کپل آرت پشتیبانی کنید.
واپسین‌ دگرگونی: چهارشنبه 24 اسفند 1401نمایش هفته : 37