جی تی متریکس هم ما را تحریم کرد

1401/02/21
نمایش: 1,934 پسند: 6 دیدگاه: 0 نشانک: 1
زمان خواندن: 7 دقیقه - چهارشنبه 21 اردیبهشت 1401

بعد از تحریم های اقتصادی، تحریم های سایبری بدترین نوع تحریم ها هستند که ملت ایران اکنون با خیل عظیمی از آن ها روبروست. تحریم جی تی متریکس باعث شد تا درمورد اثرات منفی تحریم های سایبری بر همه جامعه و خصوصا برنامه نویس ها بحث کنم.

طرح مفهومی از تحریم‌های سایبری علیه مردم ایران
طرح مفهومی از تحریم‌های سایبری علیه مردم ایران

از همان ابتدای انقلاب اسلامی ایران بود که ملت ایران همواره تحت شدیدترین تحریم‌های ضد حقوق بشر و سازمان ملل قرار گرفت. این تحریم‌ها در ابتدا فقط جنبه کالاهای اساسی و پایه‌ای داشتند که ستون فقرات اقتصاد ما را هدف قرار داده بودند. با گذشت زمان این تحریم به آن اندازه باید و شاید روی زندگی مردم ایران تاثیری نگذاشتند و مقامات آمریکا و هم پیمانانش را به این باور رساندند که تحریم‌های پایه‌ای و عمومی چاره ساز نیست و باید در زمنیه‌های بیشتری ایران را تحریم کرد تا دولت ایران را وادار به قبول درخواست‌ها کنیم. در این مقاله به بررسی اثرات منفی و آسیب‌های تحریم‌های سایبری ایران می‌پردازیم...


فقط تحریم اقتصادی کافی نیست!

با گسترش روز افزون دنیای دیجیتال و اینترنت و نفوذ آن به زندگی تک تک مردم و آمیخته شدن بسیاری از امور به آن، کشورهای غربی تحریم‌های سایبری را نیز به لیست بلند بالای تحریم‌های خود افزودند تا از این شیوه نیز برای از پای در آوردن ملت ایران استفاده کنند. هرچه دنیای اینترنت گسترش پیدا کرد، لیست سایت‌ها و پلتفرم‌های اینترنتی که برای کاربران ایرانی قابل استفاده نبودند نیز بیشتر و بیشتر شد، تا اینکه امروز تنها درصد بسیار اندکی از وبسایت‌های خارجی بزرگ و پرکاربرد برای کاربران ایرانی قابل دسترسی هستند.


مهمترین اثرات تحریم‌های سایبری ایران:


1- بازی با اعصاب ملت

اولین آسیبی که مردم ایران از تحریم‌های سایبری می‌برند، بازی با اعصاب و روان آن‌هاست! هر وبسایت یا پلتفرمی که ما را تحریم می‌کند یا توسط عوامل داخلی فیلتر می‌شود، باعث می‌شود که ما غرق در تعداد بسیار زیادی قندشکن ناکارامد شده و ساعت‌های زیادی از عمرمان را در آن‌ها تلف کنیم! این قندشکن‌ها به علت اینکه عموما ساخت همان کشور آمریکا هستند، عملا استفاده کردن از آن‌ها در ایران کاری بی‌فایده بوده و اثر بخش نیست. حتما بارها تجربه اعصاب خوردی در استفاده از پلتفرم‌هایی که بر کاربران ایرانی مسدود هستند را داشته و آن را تجربه کرده‌اید، پس دیگر بیش از این، این پاراگراف را بسط نمی‌دهدم!


2- تلف شدن زمان طلایی بسیار زیاد

می‌گویند وقت طلاست، اما من می‌گویم ارزش وقت بسیار بیشتر از طلاست و هیچ چیزی در این جهان هستی در حد و حدود ارزش وقت و زمان نیست. تصور این را بکنید که ساعت 7 صبح از خواب بلند شده و می‌خواهید در محیط اندروید استودیو برنامه نویسی کرده و اپلیکشن‌تان را تکمیل کنید، از قضا از فایربیس هم استفاده می‌کنید، پیش‌بینی می‌کنید تا ظهر کارش را تمام کنید، اما با وجود تحریم‌های نرم‌افزاری که پیش روی ما ایرانیان است محال است بتوانید تا عصر آن را تمام کنید! در این شرایط شما بهترین زمان ممکن برای فعالیت را از دست داده، اعصابتان خورد است، یک نیمه روز را خراب کرده‌اید و کارفرمای شما نیز به علت دیر کرد تحویل پروژه از شما شاکی است...!


3- نبود جایگزین برای بسیاری از موارد تحریمی

مشکل دیگری که در تحریم‌های سایبری آمریکا بر ملت ایران وارد می‌شود، عدم وجود جایگزین مناسب برای برخی از پلتفرم‌های تحریمی است. در این باره می‌توان سایت‌های شرکت‌های گوگل و آمازون را مثال زد. برای مثال سایت‌های الکسا (که البته همین چند روز قبل بازنشسته  شد) و گوگل آنالایتیکس آنقدر بزرگ و پیشرو هستند که عملا نمی‌توان جایگزینی برای ‌آن‌ها پیدا کرد و این می‌تواند بشدت برای توسعه دهندگان ایرانی مشکل ایجاد کند. به علت تحریم‌های ظالمانه گوگل، اکنون بیشترین آسیب را توسعه دهندگان اندروید ایرانی دارند تحمل می‌کنند که آرزو موفقیت و صبر برایشان می‌کنیم!


5- نابودی استعدادها

در پاراگراف قبلی اشاره کردم که بیشترین ضرر از تحریم‌ها را توسعه دهندگان اندروید ایرانی می‌برند، این مشکلات و ضررها از همان ابتدای شروع کار به سان چوب در لای چرخ برنامه نویسان ایرانی فرو می‌روند! بسیاری از استعدادهای ناب برنامه نویسی اندروید وقتی از همان ابتدای کار سختی‌ تحریم‌های گوگل را می‌چشند، عطای برنامه نویسی اندروید را به لاقیش می‌بخشند و قید آن را می‌زنند! یکی از سخت‌ترین فرایندهای برنامه نویسی اندروید، همان نصب اندروید استودیو (محیط برنامه نویسی اندروید) است که نای برنامه نویسان ایرانی را در همان ابتدا می‌گیرد و باعث نابودی هزاران هزار استعداد ایرانی می‌شود.


6- نابودی شغل‌ها

اگر تاکنون در سایت‌های آگهی برنامه نویسی سرکی کشیده باشید، حتما تاکنون به این نکته دست یافته‌اید که تعداد درخواست‌های برنامه نویسی اندروید بسیار زیاد اما توسعه دهندگان اندروید بسیار کم هستند. همین امر به خودی خود به ما نشان می‌دهد که چقدر تعداد توسعه دهندگان اندروید در ایران می‌توانست زیاد باشد و چقدر اشتغال می‌توانست در همین زمینه برنامه نویسی اندروید ایجاد کرد که متاسفانه ملت ما از آن محروم است.


7-اثرات مخرب قندشکن‌ها

بستر اینترنت همانقدر که وسیع و جذاب است، می‌تواند برای روحیات و زندگی ما مضر باشد. متاسفانه تحریم‌های ظالمانه سایبری آمریکا بر ملت ایران، کاربران ایرانی را به سمت استفاده مکرر از قندشکن‌های مختلف سوق داده است. همین استفاده‌های مکرر از قندشکن موجب می‌شود که بسیاری از افراد گاها دچار اشتباه شده و به قسمتی از دنیای اینترنت که نامناسب است صرفا برای سرگرمی یا از روی عادت سر بزنند، این اتفاق برای بار اول یا دوم تاثیر آنچنانی روی فرد ندارد اما با گذشت زمان و تبدیل آن به عادت به شدت می‌تواند روحیه فرد را لطمه بزند. این آسیب در کودکان بسیار بیشتر از افراد دیگر است که نیاز به بررسی علمی و روانشناسی دقیقی دارد که در این مقاله نمی‌گنجد.


8- فرار مغزها

متاسفانه بیشترین فرار مغزها از ایران در زمینه آی تی و برنامه نویسی صورت می‌گیرد. هر ساله هزارن برنامه نویس ایرانی برای داشتن زندگی راحت‌تر شغلی و درامد بالاتر از ایران خارج می‌شوند. تحریم‌های سایبری آمریکا آنقدر گسترده شده است که همه ساله امان بسیاری از برنامه نویسان را گرفته و تعداد زیادی از آن‌ها را مصمم به خروج از کشور می‌کند، که این افراد کاملا حق دارند چنین کاری را انجام دهند، زیرا که محدودیت‌های اینترنتی در ایران روز به روز درحال بیشتر شدن و شرایط برنامه نویسان روز به روز در حال مشکل‌تر شدن پیش می‌رود.


نتیجه گیری

در این مقاله یاد گرفتیم که اثرات مخرب تحریم بر ملت ایران تنها از جانب تحریم‌های اقتصادی نیست و تحریم‌های سایبری و اینترنتی نیز برای بخشی از بدنه جامعه می توانند به مراتب زیان بار تر و خطرناک‌تر از تحریم‌های اقتصادی باشد. سپس به تعدادی از مهمترین آسیب‌های تحریم های سایبری بر مردم پرداختیم. به نظر شما علاوه بر موارد ذکر شده، تحریم‌های سایبری دیگر چه آسیب‌هایی را می توانند بر مردم وارد کنند، در بخش کامنت‌ها اعلام بفرمایین.


درباره این طرح گرافیکی

از آن‌جا که مهمترین اصل در طراحی گرافیک، خلاقیت است و من به آن بسیار اعتقاد دارم و سعی کردم در همه طراحی‌هایم این اصل رو رعایت کنم، در این آرتورک نیز خلاقیت به خرج دادم و تحریم ایران توسط شرکت جی تی متریکس (Gt Metrix) را به ساده‌ترین شکل ممکن به تصویر کشیدم، چیز قابل عرض دیگری نمی‌بینم امیدوارم هر زمان از شبانه روز که این مطلب رو می‌خونید، اون لحظتون به شادی باشه.

با خرید فنجانی قهوه، از کپل آرت پشتیبانی کنید.
واپسین‌ دگرگونی: سه‌شنبه 15 شهریور 1401نمایش هفته : 7