تایپوگرافی دل من شیشه‌ایه ترک داره

1400/05/26
نمایش: 3,889 پسند: 5 دیدگاه: 2 نشانک: 2
زمان خواندن: 3 دقیقه - سه‌شنبه 26 مرداد 1400

متریال یکی از مهمترین عناصر تشکیل دهنده یک طرح سه بعدی است. متریال به تنهایی می تواند معنا و مفهوم زیادی را منتقل کند. با تایپوگرافی سه بعدی فارسی شعر زیبای؛ دل من شیشه ایه ترک داره، تو بزن سنگ و بزن سنگ و بررسی متریال آن همراه من باشید.

تایپوگرافی سه بعدی شعر دل من شیشه ای ترک داره تو بزن سنگ
تایپوگرافی سه بعدی شعر دل من شیشه ای ترک داره تو بزن سنگ

یکی از بهترین راه‌های انتقال مفهوم در یک طرح سه بعدی، استفاده از متریال مناسب است، در واقع بسیاری از طرحهای سه بعدی مفهوم خود را فقط با یک متریال بخصوص منتقل  می‌کنند. درصورتی که متریال مناسب انتخاب نشود مفهوم کلی طرح زیر سوال می‌رود. این طرح من از آن دسته طرح‌هاست که درصد زیادی از مفهومش با متریال و رنگش منتقل می‌شود. دوستان عزیزم درصورت تمایل می‌توانید رندر کیفیت بالا در دیمنشن همین آرتورک رو مشاهده بفرمایین.

دل من شیشه ایه ترک داره

تو بزن سنگ بزن سنگ

آهنگ پریشب، تتلو


اجزای یک رندر سه بعدی

به طور کلی یک رندر سه بعدی از ۴ بخش؛ مدل سازی ، نورپردازی ، متریال‌دهی و در نهایت رندر تشکیل شده است. اهمیت هر یک از این ۴ بخش یکسان است و به هیچ عنوان نمی‌توان گفت که کدام یک از این بخش‌ها اهمیت بیشتری دارد. ترتیب این مراحل سلیقه‌ایست ولی بهتر است به همین ترتیبی که گفته‌ام عمل شود، زیرا مرحله متریال دهی، پروژه سه بعدی را به‌شدت سنگین می‌کند و این مرحله اگه در ابتدا انجام شود، باعث می‌شود که شخص طراح در مراحل بعدی دچار کندی سیستم شود و نتیجه کارش تحت شعاع قرار بگیرد. در انتها باید به اصلی‌ترین نکته یک رندر سه بعدی اشاره کنم که اصل صبر و حوصله و بردباری است، زیرا فرایند رندر سه بعدی سنگین است و حوصله زیادی می‌طلبد. از نظر شما یک رندر سه بعدی دیگر از چه اجزایی تشکیل شده است؟ در کامنت‌ها اعلام بفرمایین.


صبر و حوصله زیاد نیاز است

در واقع طرح‌های گرافیکی سه بعدی از جمله کارهای گرافیکی هستند که ماهیتی زمان‌بر دارند. نمی‌توان انتظار داشت که یک کار گرافیکی سه بعدی را به توان در زمانی کوتاه به ثمر نشاند و از آن لذت برد. پیاده سازی همه اجزایی که در پاراگراف قبلی به آن‌ها اشاره کردم، زمان بر هستند. یک آرتورک سه بعدی جذاب، آرتورکی است که همه اجزای دنیای سه بعدی به صورت کامل در آن پیاده شده باشند. فرایند اعمال هماهنگی میان اجزای دنیای سه بعدی یعنی؛ مدل سازی، نور پردازی، متریال دهی و رندر نیاز به دقت و صبر زیادی دارد. صبر زیاد در طراحی دنیای سه بعدی بسیار لذت بخش است چون شخص طراح می‌داند که به طور قطع تمام این صبر و حوصله تلاش به نتیجه‌ای بسیار عالی ختم می‌شوند.


درباره این نگاره گرافیکی

متریال شیشه شکسته در جاهای  مختلف می‌تواند مفاهیم مختلفی در پی داشته باشد اما همه آنها حول یک مفهوم یعنی دلِ شکسته قرار دارند. در صورتی که این متریال با رنگ قرمز ترکیب شود میزان مفهومی که منتقل می‌کند را دوچندان می‌کند. در این طرح من 90 درصد بار مفهوم، بر دوش متریال شیشه شکسته و رنگ آن است. این متریال به صورت پیش فرض در نرم‌افزار ادوبی دیمنشن وجود دارد ولی خیلی ابتدایی و ساده است و در صورتی که درست و حسابی  ویرایش نشود، منحر به متریال حرفه‌ای نخواهد شد. در این مدل طرح‌ها همخوانی مدل با متریال هم بسیار حائز اهمیت است، به صورت خلاصه عرض کنم؛ زیباترین متریال دنیا هم توانایی این رو ندارد که یک مدل‌سازی ضعیف رو پوشش دهد و اثرات بد آن روی طرح را خنثی کند. مرسی که وقت گذاشتید و این مطلب را مطالعه کردید.

با خرید فنجانی قهوه، از کپل آرت پشتیبانی کنید.
واپسین‌ دگرگونی: سه‌شنبه 21 آذر 1402نمایش هفته : 22