همرنگی با جماعت یا انگشت نمایی

1400/07/07
نمایش: 2,153 پسند: 3 دیدگاه: 0 نشانک: 2
زمان خواندن: 3 دقیقه - چهارشنبه 7 مهر 1400

در دنیای زندگی می کنیم که انگشت نمایی در اذهان مردم بسیار بد است. اما گاهی آنقدر اوضاع احمقانه می شود که انسان ترجیه می دهد انگشت نما شود تا اینکه یک احمق با رنگ جماعت باشد. در این آرتورک مفهوم انگشت نمایی با ساخت پترن یا الگویی در دنیای فتوشاپ همراه شده است.

طرح گرافیکی خلاقانه و مفهومی از انگشت نما بودن | پترن فتوشاپ
طرح گرافیکی خلاقانه و مفهومی از انگشت نما بودن | پترن فتوشاپ

در جهان هفت میلیارد نفر با هفت میلیارد نوع عقاید و سبک زندگی وجود دارد. اما وقتی به انسانهای اطراف خود می‌نگریم، بسیاری را مشابه دیگری می‌یابیم! در واقع بسیاری هستند که با وجود عقاید متفاوتی که دارند، در جامعه به گروه یا دسته‌ای تعلق دارند و صرفا در روابط اجتماعی کارهایی را انجام می‌دهند که شاید میل شخصی‌شان نباشد، اما مورد قبول آن جامعه است! اگر حتی چیزی احمقانه نیز در جامعه و گروهی باب شود، اکثر افراد آن جامعه آن را می‌پذیرند تا مبادا در میان آن گروه تابلو شوند! یا خیلی ساده‌تر؛ انگشت نما شوند! اما خب اگه ما به اصطلاح همرنگ جامعه شویم چه ضرری دارد؟! آرت ورک گرافیکی این مطلب که یک پترن ساده است به همین موضوع انگشت نمایی اشاره دارد.


آسیبهای همرنگ جماعت شدن

اولین آسیب در دوری از هرگونه تفاوت و همرنگ جامعه شدن، ایجاد هویت دو شخصیتی برای فرد است؛ برای مثال فرد در خانه و در تنهایی یک هویت دارد، اما هنگامی که به اجتماع وارد می‌شود شخصیتی متفاوت دارد!

دوم اینکه اگر در جامعه ای کار زشتی باب شود و فرد برای انگشت نما نشدن آن را مدام تکرار کند، شخص به مرور زمان ان کار را در خود نهادینه کرده و آن کار نامناسب در نهاد آن شخص تثبیت می‌شود.


جمع بندی

یک انسان خردمند در مورد اکثر پدیده‌ها و علوم مختلف شک می‌کند و هر چیزی را صرفا به خاطر اینکه جامعه اطرافش پذیرفته است نمی‌پذیرد و تا حسابی تحقیق و جستوجو نکرده‌است آن را باور نمی‌کند. اتفاقی که امروز در فضای مجازی ما دارد رخ می‌دهد فاجعه بار است؛ از دید اکثر هموطنان خبرها و اطلاعاتی که در کانال‌ها یا صفحه‌هایی با دنبال کننده و یا بازدید بیشتری قرار می‌گیرند موثق‌تر هستند  و اکثر مردم بدون رجوع به رفرنس‌های معتبر آنها را می‌پذیرند! در چنین جامعه‌ای افرادی که اطالاعاتی که اکثر جامعه پذیرفته‌اند را نپذیرند، احمق و کم عقل نامیده مشوند! اگر جستوجو کردن درباره علوم مختلف و استناد کردن به منابع موثق نامش احمق بودن است، من با افتخار یک احمقِ انگشت نما هستم!


درباره این طرح گرافیکی

دنیای پترن‌ها (الگـوها) دنیای بسیار جذاب و نامحدودی است که هیچ گاه طراح را خسته نمی‌کند. در الگوها خلاقیت حرف اول رو می‌زند، وگرنه تولید پترن کار شاقی نیست! در سال های اخیر بحث پترن‌ها با ساختار 2 بعدی اما ظاهر 3 بعدی بسیار داغ شده است. در این طرح من مفهوم متفاوت بودن را با ایجاد تضاد در رنگ خانه‌های  یک پترن ایجاد کنم و با دادن بافت به طرح آن را 3 بعدی‌تر و طبیعی‌تر کنم، امیدوارم لذت برده باشید و منظورم رو از این طرح درست منتقل کرده باشم. اگر علاقه‌مند به پترن‌های سه بعدی در دنیای فتوشاپ هستید، توصیه می‌کنم مطلب روز در خیالتم و شب بیدارم را نیز در سایت مشاهده بفرمایید.

با خرید فنجانی قهوه، از کپل آرت پشتیبانی کنید.
واپسین‌ دگرگونی: سه‌شنبه 10 مرداد 1402نمایش هفته : 18