صیانت یا خیانت؟ مسئله این است

1400/12/03
نمایش: 2,094 پسند: 6 دیدگاه: 3 نشانک: 1
زمان خواندن: 5 دقیقه - سه‌شنبه 3 اسفند 1400

چند ساعت پیش بود که طرح صیانت از فضای مجازی به تایید کمیسیون حمایت از حقوق کاربران در فضای مجازی رسید. این طرح همواره در نقد بسیاری از اقشار جامعه قرار داشته و سر و صدای زیادی کرده است. این طرح همانطور که مزایای زیادی دارد، معایبی بسیاری نیز به دنبال دارد.

طرح مفهومی از طرح صیانت از کاربران در فضای مجازی
طرح مفهومی از طرح صیانت از کاربران در فضای مجازی

تابستان سال 1400 بود که خبری ذهن بسیاری از ایرانیان را درگیر خود کرد. خبر در مورد طرحی بود که اسم "صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی" را یدک می‌کشید. در ابتدا در مورد این طرح شایعات بسیار زیادی در فضای مجازی منتشر شد و جوی منفی را حول این قانون ایجاد کرد که نهایتا بررسی و اجرای این قانونِ اسماً خوب را به تعویق انداخت اما به یکباره در سوم اسفند ماه 1400 این قانون تصویب شد. در این مطلب می‌خواهم به طور کاملا منطقی و بدون هیچ جهت گیری به بررسی مزایا و معایب این طرح بپردازم، پس همراه من باشید...


دیجیتالی شدن زندگی

هرچه پیش می‌رویم زندگی ما انسان‌ها دیجیتالی‌تر می‌شود، به گونه‌ای که امروزه خرید پیچیده‌ترین وسایل خانه، پیچیده‌ترین امور مالی و بانکی و هر کاری که فکرش را بکنید ... به صورت آنلاین صورت می‌پذیرد. ویروس کرونا نیز مزید بر علت شد که بسیاری دیگر از امور روزمره انسان‌ها نیز دیجیتالی و مجازی ‌شوند. به همین نسبت که امور زندگی ما دیجیتالی و به‌روز می‌شود، جرم‌ها و خلاف‌ها نیز دیجیتالی می‌شوند. امروزه بسیار بیشتر از جرم‌هایی که در دنیای واقعی انجام می‌شوند، در دنیای مجازی رخ می‌دهند. از این گونه جرم‌ها می‌توان به؛ کلاه برداری، سایت‌های شرط بندی، افشای مطالب خصوصی زندگی افراد و.. اشاره کرد که اینگونه جرم‌ها به راحتیِ خلاف‌های دنیای واقعی قابل پیگیری نیستند و برای پلیس فتا دردسر زیادی دارند.


دنیای مجازی جز جدایی ناپذیر زندگی ما ایرانیان

مواردی همچون سال‌ها تحریم‌های ظالمانه و مشکلات عدیده اقتصادی و همچنین شیوع گسترده ویروس کرونا و دوری اعضای فامیل و دوستان از یکدیگر باعث شده تا نقش دنیای مجازی بسیار بیشتر از گذشته در زندگی ما ایرانیان پر رنگ شود. بسیاری از ما ایرانیان آنقدر به فضای مجازی اعتیاد پیدا کرده‌ و در آن فرو‌رفته‌ایم که نبود آن و یا وجود اختلال یا محدودیت در آن را نمی‌توانیم حتی یک لحظه تحمل کنیم! برای مثال در زمانی که چندی پیش سرورهای فیسبوک دچار اختلال شدند و تعدادی از شبکه‌های اجتماعی مختل شدند، بسیاری از ما ایرانیان ساعت‌های سختی را گذراندیم! در مورد قطعی سرورهای فیسبوک می‌توانید پست اعتبار پوشالی را ببینید. مجازی شدن بیش از حد زندگی ما ایرانیان همانطور که مزایایی چون؛ دسترسی سریع به علوم و اخبار، باز شدن ذهن، انجام سریع کارها، صرفه جویی در وقت و انرژی و... را دارد، معایبی نیز چون؛ اعتیاد به دنیای مجازی، آسیب دیدن چشم‌ها، دروی از خانواده، افسردگی و تنبلی و... را نیز به دنبال دارد.


صیانت قرار است چه کند؟

تا کنون ما به این نتیجه رسیدیم که زندگی ما ایرانیان بسیار وابسته به فضایی شده است که در آن بسیاری از خلافکارها دنبال طعمه‌های خود می‌گردند. طرح صیانت به این منظور آمده است که نگذارد هموطنان بیشتری در دام خلافکارهای مجازی بیوفتند.نگذارد اطلاعات خصوصی تعداد بیشتری از ایرانیان در دست خلافکارن بیوفتد و اخاذی‌های بیشتری صورت بگیرد.


تر و خشک با هم می‌سوزند...

تا الان همه چیز خوب است و ما از کلیت طرح صیانت با خبر شدیم، اما مشکل اینجاست که چنین استراترژی بدون داشتن زیر ساخت‎های مناسب اصلا شدنی نیست و در صورتی که انجام بپذیرد، باعث می‌شود علاوه بر مزیت‌هایی که برای هموطنان به دنبال می‌آورد، باعث دردسرهای بسیار زیاد و مشکلات عدیده‌ای برای دیگر هموطنان شود. ما ایرانیان از دوران کودکی با ضرب المثل "تر و خشک با هم می‌سوزند" آشناییم، در طرح صیانت نیز همین اتفاق رخ می‌دهد و باعث می‌شود عده‌ای از جمله برنامه نویسان و کارشناسان آیتی و در مجموع همه کسانی که شغل‌شان با کامپیوتر و اینترنت آمیخته است به مشکلات بزرگی بر بخورند و عملا در نهایت به فکر شغل‌های دیگر بیوفتند و مسیر زندگی‌شان را به کل عوض کنند که چنین امری نتیجه‌ای جز بدبختی جوانان و مردن هزاران استعداد ناب را، ندارد. از طرفی دیگر بسیاری از ایرانیان تنها دلخوشی‌شان اینستاگرام شده است و انقدر به آن وابستگی پیدا کرده اند که جدایی از آن برای‌شان بسیار سخت و طاقت فرساست.


درخواست عموم مردم

ما مردم ایران؛ که با وجود مشکلات عظیم اقتصادی باز هم از نظام مقدسمان حمایت کرده‌ایم، از دولتمردان در خصوص طرح صیانت درخواست‌هایی داریم. اولین و بزرگترین درخواستی که داریم؛  "شفافیت" است. ما مردم ایران به عنوان جمعیتی که قرار است قانونی بر آن‌ها وضع شود حق این را داریم که بدانیم دقیقا قرار است چه مواردی تحت این قانون عملی شود. دومین درخواست ما پیش‌بینی اقداماتی برای جلوگیری از متضرر شدن جامعه برنامه نویسان و کارشناسان آیتی و در کل جامعه کامپیوتری ایران است که خود نیز عضو کوچکی از این جامعه هستم. سومین در خواست ما مردم، عدم فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی محبوبی چون اینستاگرام و واتساپ و... که نسخه داخلی مناسب و قابل رقابتی اصلا ندارند و نسخه‌های موجود سایه این نرم افزارها نیز نیستند، است.


نظر شما ؟

به نظر شما قانون صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی، دیگر چه معایب و مزایای بزرگی به دنبال دارد که قابل بحث و بررسی است؟ در کامنت‌ها کاملا منطقی و بدور از هرگونه موضع گیری سیاسی اعلام بفرمایین...

با خرید فنجانی قهوه، از کپل آرت پشتیبانی کنید.
واپسین‌ دگرگونی: شنبه 30 دی 1402نمایش هفته : 21