وردپرس بهتر است یا برنامه نویسی؟

1401/03/10
نمایش: 2,646 پسند: 6 دیدگاه: 6 نشانک: 2
زمان خواندن: 6 دقیقه - سه‌شنبه 10 خرداد 1401

اگر بخواهید در حوزه طراحی وبسایت وارد شوید؛ دو مسیر کد نویسی یا استفاده از وردپرس پیش روی شماست. برنامه نویسی وبسایت و طراحی وبسایت با وردپرس تفاوت بسیار دارند. بهتر از قبل از انتخاب بین این دو مسیر آگاهی کاملی از نقشه راه آن ها داشته باشید.

طرح گرافیکی مقایسه وردپرس با کدنویسی
طرح گرافیکی مقایسه وردپرس با کدنویسی

همانگونه که در دنیای گرافیک برای رسیدن به هدف مورد نظر، نرم افزارهای گوناگون و طرفندهای متفاوتی وجود دارد، در دنیای برنامه نویسی تحت وب نیز انتخاب‌های متفاوتی برای رسیدن به هدف موجود است. این مسیرها را به طور کلی می‌توان در دو گروه خلاصه کرد. گروه اول؛ استفاده از زبان‌های برنامه نویسی برای طراحی سایت و دوم استفاده از cmsهای آماده ای چون جوملا، وردپرس ووکامرس و ... این دو مسیر با یکدیگر تفاوتهای بسیاری دارند که من قصد دارم در این مقاله که به مناسبت روز برنامه نویس آماده شده است، به آنها بپردازم. پس تا انتها با من همراه باشید.

روز طراحان وبسایت را خدمت همه‌ی همکاران عزیزم تبریک عرض می‌کنم.


مقدمه

بزرگترین تفاوت دنیای cmsهای آماده با دنیای برنامه نویسی، همانطور که از اسمش پیداست، "کد نویسی" است. در واقع در دنیای کدنویسی ما برای طراحی وبسایت خود با برنامه نویسی، باید خط به خط وبسایت را خودمان کد بزنیم که معقوله‌ای بسیار سخت و با دردسر است. در دنیای وردپرسها، اصولا کدنویسی وجود ندارد و طراحی وب بسیار ساده و سریع انجام می شود. این سریع و ساده بودن وردپرسها باعث ایرادتی نیز می‌شود که این ایرادات عموما در کدنویسی وب عملا وجود ندارند. در ادامه به این ایرادت میپردازیم.


محدودیتهای وردپرس

در دنیای برنامه نویسی به اصطلاح عامیانه؛ از ب بسم الله می‌توان همه چیز را با سلیقه خود طراحی کرد و همه چیز را دستخوش تغییر کرد. حتی می‌توان کلاس‌های پیشفرض برنامه نویسی شده را نیز ویرایش کرد و مطابق با خواسته خود آنها را در آورد. در دنیای وردپرس‌ها چنین تغییراتی اصولا قابل انجام نیست و ما محدود به تعدادی پلاگین هستیم که نمی‌توانیم در آنها کوچکترین تغییری ایجاد کنیم. در این حالت مجبوریم هرچیزی که پلاگین برای ما  محیا کرده است را بپذیریم و خودمان را با آن انطباق دهیم، درست برعکس دنیای برنامه نویسی که کدها خودشان را با ما منطبق می‌کنند، نه ما با آن‌ها!


منحصر به فرد نمی‌توانید باشید

با توجه به اینکه در دنیای طراحی وبسایت با cmsهای آماده‌ای چون؛ جوملا ، وردپرس و ووکامرس و... کد نویسی وجود ندارد و افراد صرفا از قالب‌های مختلف استفاده می‌کنند، ممکن است کاربران سایت شما به وبسایت‌هایی بر بخورند که قالبشان مشابه قالب سایت شماست! این امر بشدت بد و زشت است و باعث دفع کاربران شما می‌شود. اما در کدنویسی وبسایت با توجه به این که برنامه نویس دستش برای هرگونه تغییری باز است، باعث می‌شود تا احتمال پیدا کردن دو وبسایت با قالب تقریبا مشابه در دنیای وسیع وب، غیر ممکن شود.


محدودیت در توسعه

درصورت کدنویسی تمیز و صحیح، توسعه وبسایت بسیار راحت است و می‌توان به راحتی در طول زمان یک وبسایت ساده را به وبسایتی بسیار پیچیده با امکانات زیاد مبدل کرد. توسعه سایتهای وردپرسی عموما غیرممکن یا بسیار مشکل است. هر آپدیتی که وردپرس منتشر می‌کند، سبب می‌شود بسیاری از ماژولها و پلاگین‌های وردپرس غیر فعال شوند و ما باید صبر کنیم تا توسعه دهندگان پلاگین‌هایمان را بروزرسانی کنند. این اتفاق بسیار بد است زیرا داون شدن وبسایت حتی برای 1 ساعت می‌تواند به اعتبار سایت و سئوی آن آسیب بسیار جدی وارد کند.


محدودیت در امنیت

در دنیای جذاب برنامه نویسی روشهای بسیار زیادی برای تامین امنیت وبسایت وجود دارد که به راحتی می‌توان از آنها استفاده کرد و امنیت وبسایت را تامین کرد. این مهارت شخص کدنویس است که جلوی نفوذ هکرهای بی‌تربیت را بگیرد. در دنیای وردپرس با توجه به اینکه از قالبهای آماده برای وبسایت استفاده می‌شود، هکرها می‌توانند به راحتی این قالب‌ها را یافته و آنها را برای نفوذ مورد بررسی قرار دهند.از طرف دیگر شخص طراح نیز کاملا دستش بسته است و نمی‌تواند خود دست به کار شده و امنیت سایت خود را تقویت کند.


تنبل کردن ذهن برنامه نویسان

اگر شما برنامه نویسی باشید که وردپرس نیز کار می‌کنید، بی شک هنگامی که از وردپرس روی کد نویسی سوییچ می‌کنید احساس خستگی و نا امیدی می‌کنید. دلیل این مورد بسیار واضح است و آن این است که؛ با توجه به سادگی بیش از حد دنیای وردپرس، ذهن شما به مرور زمان تنبل می‌شود و نمی‌توانید به راحتی مشکلات و باگهای برنامه تان را خودتان برطرف کنید. همین مورد می‌تواند به مرور زمان از اشتیاق شما برای کدنویسی بشدت بکاهد و شما را از دنیای جذاب برنامه نویسی دور کند.


نتیجه گیری

با توجه به این که امروز روز طراحان وبسایت است، تصمیم گرفتم در این مطلب به تفاوت دنیای برنامه نویسی و دنیای وردپرس بپردازم. با هم بررسی کردیم که وردپرس به همراه سادگی و سرعت بسیار بالایی که دارد، عیوب بسیار زیادی از جمله؛ امنیت کم، محدودیت توسعه و ... دارد. در انتها می‌خواهم این مورد را عرض کنم؛ قصد من تخریب وردپرس و cmsهای آماده و افراد فعال در این حوزه به هیچ عنوان نیست، تنها قصد من از این مقاله این است که عرض کنم؛ وردپرس صرفا برای سایتهای بسیار ساده و افرادی که دانش کدنویسی ندارند مناسب است و به هچ عنوان مناسب افرادی که کدنویسی بلدند نیست.


نظر شما

به نظر شما وردپرس به غیر از معایب و مزایای ذکر شده در این مطلب چه معایب و مزایای دیگری دارد؟ و سوال دیگر اینکه، آیا شما با نظر من درمورد cmsهای آماده موافق هستید یا خیر؟ در کامنتها اعلام بفرمایین.

با خرید فنجانی قهوه، از کپل آرت پشتیبانی کنید.
واپسین‌ دگرگونی: شنبه 11 شهریور 1402نمایش هفته : 7