تایپوگرافی سه بعدی غم

انتشار : 1401/03/17
بازدید : 901 لایک : 2 کامنت : 0 ذخیره : 2
مدت زمان مطالعه : 9 دقیقه

حتما تاکنون دو بیتی؛ از حادثه لرزند به خود قصر نشینان، ما خانه بدوشان غم سیلاب نداریم را از صائب تبریزی شنیده‌اید. در این مطلب قصد دارم به راه‌های درمان غم و غصه بپردازم...

تایپوگرافی سه بعدی فارسی کلمه غم، رندر شده در ادوبی دیمنشن
تایپوگرافی سه بعدی فارسی کلمه غم، رندر شده در ادوبی دیمنشن

متاسفانه در دنیایی زندگی می‌کنیم که با گذشت هر روز، انسان‌هایش از یکدیگر دورتر می‌شوند. اگر از پدربزرگ یا مادربزرگ خود بپرسید که زندگی در گذشته بهتر بود یا امروز بهتر است، بی شک می‌گویند گذشته و علت آن را صفا و صمیمیت آن دوران بیان می‌کنند. در آن زمانها اگر کوچکترین مشکلی برای کسی رخ می‌داد و فردی دچار غم و اندوه می‌شد، تمامی فامیل و آشنایان به کمک او می‌شتافتند و نمی‌گذاشتند آن فرد برای یک روز ناراحت و غمگین بماند. اما امروز ما در اجتماعی زندگی می‌کنیم که غم و اندوه از آن سرازیر شده است و هیچکس به فکر دیگری نیست. در این مطلب سعی دارم به راه‌های درمان غم و اندوه بپردازم. قبل از اینکه به این موارد بپردازم، بیایید دو بیتی بسیار زیبا و مفهومی از حکیم صائب تبریزی را بخوانیم؛

از حادثه لرزند به خود قصر نشینان

ما خانه بدوشان غم سیلاب نداریم


-صائب تبریزی

 

این نیز بگذرد!

غم و اندوه مشکل عضو جداناشدنی از زندگی هر شخصی است. هیچ راه فراری نیز برای گریز از غم و اندوه مشکلات نیست. اما نکته‌ای مهم وجود دارد و آن ایستادگی در برابر مشکلات و غصه هاست! بسیاری از ما غم و مشکلات سالهای گذشته خود را که مرور می‌کنیم، به بسیاری از دغدغه‌ها و مشکلاتی که قبلا داشتیم می‌خندیم! پس این نکته مهم را نباید فراموش کنیم که غم نیز همانند همه‌ی اجزای این دنیا چه زود یا چه دیر می‌گذرد و تمام می‌شود، مهم آن است که ما دوام بیاوریم و ایستادگی کنیم! درست مانند تیمی که در یک مسابقه فوتبال با یک گل پیش است و تنها 5 دقیقه به پایان بازی مانده است.

 

علت غم و ناراحتی تان را پیدا کنید

اولین قدم برای رسیدن به آرامش پس از آسیب دیدن و ناراحتی این است که بفهمید دلیل ناراحتی‌تان چیست و ریشه همه چیزهایی که زندگی را به کام تان تلخ کرده است، پیدا کنید. این کار درست است کمی مشکل است اما با ریشه یابی غم و غصه‌تان، بهتر می‌توانید با آن کنار بیایید یا آن که مشکلتان را حل کنید. اگر می‌توانید علت غم اندوهتان را برطرف کنید که بکنید، اگر کاری از دستتان بر نمی‌آید که دیگر چرا غم و غصه دارید!

 

سرگرم کار و زندگی تان شوید

افکار انسان وقتی بیکار هستند بسیار بیشتر از زمانی که مشغول کاری هستند، فعال می‌شوند. انسانی که دائما در حال انجام کار خود است و بیکار نیست کمتر درد و رنج غم و اندوه و غصه‌ها را احساس می‌کند. سعی کنید روزها بیشتر تایم را مشغول باشید و تا می‌توانید خودتان خسته کنید که شب زودتر بخواب بروید. آخر شب که انسان تنهاست و آرامشی در خانه حکم فرماست، بهترین زمان برای هجوم غمها و ناراحتی ها به قلب انسان است، پس اگر آن تایم به خواب بروید کمتر دچار دلهره و اظطراب می‌شوید.

 

موسیقی ملایم گوش دهید

نسل جوان امروزی که زمان بسیار زیادی از روز را به شنیدن موسیقی می‌گذراند، بیشترین تاثیر را نیز از موسیقی می‌گیرد. یک موسیقی می‌تواند بسیار زیاد با افکار فرد بازی کند و آنها را دستخوش تغییر کند. وقتی ناراحت هستید اگر به موسیقی غمناک گوش دهید، بدون شک غم اندوه شما چند برابر خواهد شد. در هنگام ناراحتی اگر به آهنگ شاد گوش دهید، موجب پاکسازی ذهنتان از غم و اندوه می‌شود، اما نکته‌ای که وجود دارد آن است که بیخیالی زیاد گاهی مناسب نیست و فرد باید آن غم و اندوه را خودش بگذراند تا یا تجربه‌ای برایش شود یا آنکه برای حل مشکلش به هر دری بزند. پس سعی کنید موسیقی آرامی گوش دهید تا ذهنتان آرام شود و بتوانید منطقی تصمیم بگیرید.

 

کمتر در خانه تنها بمانید

تنهایی از آن دست زمان‌هایی است که افکار منفی و غمناک به سمت ما هجوم می‌آورند. بهتر است زمانی که ناراحت و اندوهگین هستید به هیچ عنوان در خانه تنها نمانید و سعی کنید بیشتر در جمع دوستان و آشناینان (به غیر از افرادی که موجب ناراحتی و کدورت شما شده‌اند) باشید تا راحت تر بتوانید ناراحتی  و اندوه خود را کنترل کنید.

 

با گل و گیاه و حیوان خانگی انس بگیرید!

هنگامی که فردی از کسی ناراحت است، حس اعتماد در آن شخص بسیار کمرنگ می‌شود و فرد بیشتر از اجتماع فاصله می‌گیرد تا مبادا دوباره دچار غم و انده ناراحتی شود، در این زمان، گل، گیاه، کاکتوس، حیوانات خانگی و ... می‎‌تواند درمان باشد. هیچگاه مواردی که عرض کردم نمی‌توانند جای یک مونس از نوع انسان را پر کنند، اما در زمان ناراحتی و حس بیزاری از اجتماع می‌توانند بسیار مفید باشند و به فرد حس زندگی دوباره و تلاش برای بقا را گوشزد کنند.

 

یاد خدا آرام بخش جان هاست...

انسان که ذاتا موجودی ناسپاس و قدرناشناس است، همواره موثرترین چیز در زندگی‌اش را دیر متوجه می‌شود. یاد خدا و توکل به او همواره می‌تواند در زندگی یاور ما باشد اما افسوس که ما دیر به یاد خدا می‌افتیم و یا همیشه از خدا گله می‌کنیم.حتی اگر ناراحتی و غصه ما نیز با توکل به خدا قابل حل نباشد (که محال است اینطور باشد) بازهم یاد خدا می‌تواند برای حتی لحظاتی آرامش را به بدن ما تزریق کند و همه غم و غصه‌های ما را به اصطلاح بشورد و ببرد. دوستانی که اهل رادیو ورزش هستند تیتر این پاراگراف؛ "یاد خدا آرام بخش جان هاست" را بارها و بارها از زبان سرکار خانم حسینی مجری رادیو ورزش شنیده‌اید. شنیدن همین جمله کوتاه بسیار تاثیر گذار است و من بارها هنگامی که این جمله را از رادیو شنیده‌ام قوت قلب گرفته‌ام.

 

هر ناراحتی شما را قوی تر می‌کند

دو بیتی بسیار زیبا از صائب تبریزی را که در ابتدای این مطلب نوشتم را بیاد بیاورید، این دو بیتی زیبا از حکیم صائب تبریزی به زیبایی هر چه تمام اشاره می‌کند؛ ما آنقدر غم و انده کشیده‌ایم که دیگر ترس و واهمه و نارحتی بر ما تاثیری ندارد. شخصی که به اصطلاح در ناز و نعمت بزرگ می‌شود و هیچ مشکل و غمی را در زندگی خود تجربه نمی‌کند، بسیار آسیب پذیر است و از رویارویی با مشکلات دائما ترس و واهمه دارد. در نقطه مقابل کسی که به اصطلاح سردی و گرم روزگار را چشیده است، از هیچ چیزی ترس ندارد و آماده است با هر غم و اندوهی مقابله کند.

 

راه‌های دیگر مقابله با غم و اندوه

راه‌های بسیار زیاد دیگری برای مقابله با غم و انده وجود دارد از جمله؛ ورزش کردن، در و دل کردن، نویسندگی، خوردن خوراکی‌ها خوشمزه و حتی مراجعه به روانشناس و...! راه بسیار است اما شما باید در خود ببینید که کدامیک می‌تواند برای شما مناسب باشد. ممکن است یکی از روشهای ذکر شده در این مطلب حال شما را بدتر کند! پس همانطور که گفتم سعی کنید بفهمید چه چیزی بیشتر غم و اندوه را از شما دور می‌کند، تا همواره بتوانید از همان روش غم و غصه را از دل خود بیرون بیاورید.

 

درباره این آرتورک

این تایپوگرافی سه بعدی که حاصل 1 هفته تفکر و پنج، شش ساعتی طراحی است، در دنیای ادوبی فتوشاپ؛ تایپ و سه بعدی شده است و سپس به نرم افزار ادوبی دیمنشن آمده و در آنجا با متریال چوبی و نورپردازی خاص خود همراه شده و رندر شده است. در این آرتورک که تایپوگرافی کلمه غم با متریال‌های متفاوت چوب همراه است، من سعی کردم نشان بدهم که غم غصه تمامی ندارد و هربار به یک شکل است، اما نکته مهم آن است که ما صبوری کنیم و استوار بمانیم! هر غم غصه بر روی روح ما حکاکی می‌کند و اثری به جای می‌گذارد! این اثر می‌تواند با استواری ما تبدیل به یک تجربه برای زندگی ما، یا  با لجاجت ما، تبدیل به یک حسرت و ناراحتی ابدی برای ما شود! این مورد کاملا به ما و نحوه عکس العمل ما باز می‌گردد! امیدوارم از این آرتورک لذت برده باشین! دلتون بی غم و غضه(:


گالـری تصاویـر
تایپوگرافی سه بعدی فارسی کلمه غم، رندر شده در ادوبی دیمنشن
تایپوگرافی سه بعدی فارسی کلمه غم، رندر شده در ادوبی دیمنشن
تایپوگرافی سه بعدی فارسی کلمه غم، رندر شده در ادوبی دیمنشن
تایپوگرافی سه بعدی فارسی کلمه غم، رندر شده در ادوبی دیمنشن
آخرین ویرایش : دوشنبه 6 تیر 1401 ساعت 14:52 میانگین بازدید روزانه این مطلب : 36