تایپوگرافی سه بعدی شعر صائب

1400/05/25
نمایش: 5,858 پسند: 9 دیدگاه: 2 نشانک: 2
زمان خواندن: 3 دقیقه - دوشنبه 25 مرداد 1400

حکیم صائب تبریزی به اشعار پندآموزش مشهور است و جایگاه بسیار بالایی در نزد ما ایرانیان دارد. شعرهای تبریزی همواره علاوه بر زیبایی و قافیه عالی که دارند، سرشار از درس زندگی و پند نیز هستند. با تایپوگرافی خلاقانه و سه بعدی از یکی از شعرهای بسیار زیبا و مفهومی از حکیم صائب تبریزی همراه باشید.

تایپوگرافی سه بعدی شعر زیبای صائب تبریزی در نرم افزار ادوبی دیمنشن
تایپوگرافی سه بعدی شعر زیبای صائب تبریزی در نرم افزار ادوبی دیمنشن

صائب تبریزی در زمینه شعرهای آموزنده و پند آموز جز سلاطین ادب و هنر فارسی محسوب می‌شود. من علاقه خاصی به ایشان و شعرهایشان دارم زیرا که بسیار وزین و مفهومی هستند. این تایپوگرافی را هم از یکی از شعرهای فوق‌العاده ایشان درست کرده‌ام که سرشار از مفهوم است. این دو بیتی زیبا با تشبیه بسیار زیبای پشت و روی "تیغ" با رفتارهای ما انسان‌ها همراه شده است. در صورتی که علاقمند به تایپوگرافی های سه بعدی در زمینه شعر هستید، می‌توانید تایپوگرافی سه بعدی بسیار جذاب از شعر پنداموز "هیچ" از حضرت مولانا را در سایت تحت عنوان تایپوگرافی هیچ ببینید و لذت ببرید.

از دم تیغ است پشت تیغ بی آزار تر

هرکه از ما بر می‌گرداند روی، ممنونیم ما

- حکیم صائب تبریزی


معنی این دو بیتی از صائب تبریزی

حکیم صائب تبریزی به بهترین شکل ممکن در دوبیت بسیار کوتاه، درس بسیار مهم اجتماعی به ما آموخته است. حتما تاکنون غم و اندوه دوری و جدایی افراد مختلف در زندگی تان را چشیده اید و می‌دانید که چه درد بدی است. این دو بیتی سرشار از مفهوم به ما می فهماند که باید نسبت به افرادی که از ما دوری می‌کنند و به اصطلاح دلشان با ما نیست، بی تفاوت باشیم! همین بی تفاوت بودن از بسیاری از افسردگی ها و ناراحتی های ما جلوگیری می‌کند.


بی تفاوتی بد است یا خوب؟

بی تفاوتی یکی از صفت‌های انسانی است که هم می‌تواند مفید باشد و هم مضر! بی تفاوتی درست مانند یک کارد چاقو در دست یک قاتل و یک کارد چاقو در درست یک پزشک جراح است! بی تفاوتی نسبت به یک انسانی که ما را عاشقانه دوست دارد بسیار مضر است و سبب دوری هرچه بیشتر آن فرد و در نتیجه تنهایی ما می‌شود. همین بی تفاوتی نسبت به یک فرد حسود و کسی که دائما جلوی پای ما سنگ می‌اندازد، کار بسیار درست و پسندیده است! درصورتی که ما نسبت به دشمن خود واکنش نشان دهیم، ممکن است منجر به دعوا شود که عواقب زیادی دارد، اما اگر بی تفاوت عمل کنیم، نه تنها ضرری نکرده ایم بلکه اعصاب و روان خویش را نیز بازیچه دست فرد حسودی نیز نکرده ایم!


تقارن در تایپوگرافی

در زمینه تایپوگرافی ، من علاقه زیادی به قرینه بودن همه طرح‌هام دارم و همیشه سعی کردم در تمام تایپوگرافی‌هام این قاعده رو رعایت کنم، این طرح هم مستثنی نیست و صد در صد به صورت قرینه طراحی شده است. در این تایپوگرافی دو عبارت تیغ به صورت کاملا قرینه روبروی هم قرار گرفته‌اند تا مفهوم شعر را هرچه بیشتر منتقل کنند.


درباره این طرح گرافیکی

مدل سازی این طرح به صورت کامل در ادوبی فتوشاپ صورت گرفته همچنین متریال استفاده شده در این طرح نیز از صفر تا صد با پایه افکت ابر(Cloud) و چاشنی تعداد زیادی افکت و ادجاسمنت دیگر در فتوشاپ طراحی شده و به ادوبی دیمنشن منتقل شده است. طراحی این متریال زمان زیادی برد ولی به همون نسبت جذاب و دلچسب شد. متریال چوب پس زمینه کار هم از متریال‌های پیش فرض خود ادوبی دیمنشن هست که با کمی ادیت از آن استفاده کردم. پس از رندر با استفاده از نقشه عمق زد (Z Depht) که ادوبی دیمنشن به صورت پیش فرض بر روی لایه رندر خود تحویل می‌دهد عمق بسیار جالبی را روی این طرح پیاده کردم. دوستان خوبم امیدوارم  از خوندن این دوبیتی بسیار زیبا و دیدن  این تایپوگرافی سه بعدی لذت برده باشین، روزتون بخیر.

با خرید فنجانی قهوه، از کپل آرت پشتیبانی کنید.
واپسین‌ دگرگونی: جمعه 6 مرداد 1402نمایش هفته : 23