دورهمی یلدا، بدون اینترنت

1400/09/30
نمایش: 2,091 پسند: 5 دیدگاه: 0 نشانک: 1
زمان خواندن: 3 دقیقه - سه‌شنبه 30 آذر 1400

شب یلدا، زمانی برای در کنار هم بودن است، اما متاسفانه در سالهای اخیر معنا و مفهومی نادرست به خود گرفته است و از اصیل ترین و مهم ترین معنای خود فاصله گرفته است.

طرحی مفهومی دورهمی شب یلدا بدون اینترنت
طرحی مفهومی دورهمی شب یلدا بدون اینترنت

اگر از هر ایرانی بخواهیم، اولین چیزی که به ذهنشان بعد از شنیدن کلمه یلــدا، می‌رسد را بیان کنند؛ قریب به اتفاق افراد به هندوانه و انار و ژله‌های خوشگل اشاره می‌کنند! این موضوع در نگاه اول جنبه‌ی طنز دارد اما موضوعی بسیار مهم است که نیاز به ساعتها بحث و بررسی دارد. خب، حالا وقت آن است که مهمترین و اساسی‌ترین ویژگهای بلندترین شب سال را بررسی کنیم...


دورهمی در بلندای یــلدا

بارزترین ویژگی شب یلـدا، بلندی آن نسبت به شبهای دیگر است. حتما به یاد دارید که در تابستان، پس از آمدن از محل کار؛ فرصت کمی برای درکنار خانواده بودن وجود دارد اما در شبهای بلند پاییز و زمستان فرصت در کنار هم بودن بسیار زیاد است. یلدا، بلندترین شب سال، بهترین فرصت برای در کنار هم بودن است، بخصوص که بسیاری از ما به علت مشغله‌ی زیاد یا غرق بودن در فضای مجازی، از خانواده خود بسیار دور شده‌ایم...


هندوانه و انار بد نیست!

شاید از صحبت‌های من این موضوع را متوجه شده باشید که من مخالف سرسخت تجمل، خوراکیهای خوشمزه و... هستم و تنها تاکید من دورهمی ساده در شب یلداست! اما اصلا اینطور نیست! اتفاقا هندوانه و انار و خوراکیهای خوشمزه لذت در کنار هم بودن را دوچندان می‌کند اما این نکته بسیار حائز اهمیت است؛ هندوانه و انار معنا و مفهوم اصلی شب یلدا نیست! مفهوم یلدا همانطور که اشاره کردم تنها دورهمی است و هندوانه و انار و ژله نقش مکمل را دارند که در صورت نبودن آنها نیز اتفاق خاصی نخواهد افتاد! متاسفانه در عصر حاضر، شب یلدا بیشتر مفهوم هندوانه و انار و خوراکیهای خوشمزه را به خود گرفته است و کمتر کسی به مفهوم اصلی آن یعنی؛ دورهــمی فکر می‌کند. اگر یه شخص خارجی در شب عید باستانی یلدا به کشورمان سفر کند، تصور می‌کند که جشن برداشت هندوانه و انار را در ایران دیده است!


فضای مجازی در شب یلدا

در سالهای قبل در شب یلدا، تنها توجه به دورهمی ساده، تعریف کردن خاطرات زیبا و احوال پرسی از اقوام میشد. اما امروزه یلـدا بشدت از مفهوم و معنای خود فاصله گرفته است و تنها توجه همه خانواده‌ها به سفره مجلل شب یلدا، دکوراسیون خانه و تیپ و قیافه‌شان معطوف است، زیرا که قرار است عکسهایی را در فضای مجازی برای در آوردن چشم فالوورهایشان منتشر کنند! در اینجا هم من اشاره می‌کنم که من هیچ مخالفتی با تجمل در شب یلدا  و یا انتشار عکسهای آن ندارم، اما این اینگونه کارها نباید به گونه‌ای باشد که معنای اصلی شب یلدا در حاشیه قرار بگیرد.

امیدوارم در این شب زیبا لحظات خوشی را  در کنار خانواده خود سپری کنید.


درباره این طرح گرافیکی

برای طرح شب یلدای 1400 شاید نزدیک به 4 یا 5 طرح را کار کردم، همه‌ی این طرحا زیبا بودند اما مفهوم مناسبی نداشتند و طرحی هم که هرچند بسیار زیبا باشد اما مفهوم خوبی را منتقل نکند،  اصلا دلچسب نخواهد بود. همین شد که دوباره دست به کار شدم و این دفعه طرحی را با مفهومی عمیق در جهت احیای ارزشهای اصلی شب یلـدا طراحی نمودم. نیازی به توضیحی دیگر در مورد این طرحم و درد آوردن سر شما نمی‌بینم زیرا که مفهوم آن بسیار ساده است و با یک نگاه سرسری نیز منتقل می‌شود. دوستان عزیزم عیدتون حسابی مبارک، انشالله بهتون حسابی خوش بگذره.

با خرید فنجانی قهوه، از کپل آرت پشتیبانی کنید.
واپسین‌ دگرگونی: شنبه 27 اسفند 1401نمایش هفته : 18