وب سایت یا شبکه های اجتماعی؟

1400/10/24
نمایش: 2,731 پسند: 6 دیدگاه: 3 نشانک: 1
زمان خواندن: 9 دقیقه - جمعه 24 دی 1400

امروزه با دیجیتالی تر شدن همه کسب کارها، انتخاب یک رسانه ارتباطی مناسب برای ارتباط با مشتریان اهمیت ویژه ای پیدا کرده است. در این مقاله قصد دارم به همه تفاوت های دنیای شبکه های اجتماعی و دنیای وبسایت ها بپردازم، با من همراه باشید.

طرح مفهومی تفاوت وبسایت و شبکه‌های اجتماعی
طرح مفهومی تفاوت وبسایت و شبکه‌های اجتماعی

اگر به بیست سال قبل بازگردیم، تنها رسانه‌هایی که در اختیار فروشندگان برای تبلیغ محصولاتشان وجود داشت، روزنامه و تلویزیون و بیلوردهای شهری بود. اما امروزه با دیجیتالی شدن زندگی انسان، دیگر رسانه‌های ارتباطی تنها به روزنامه تلویزیون خلاصه نمی‌شوند. از مهمترین رسانه های ارتباطی عصر حاضر می‌توان به شبکه‌های اجتماعی مختلف و وبسایتهای اینترنتی که با طیف وسیعی از ابزارها مانند؛ موبایل و تبلت و لپ‌تاب قابل دسترسی هستند اشاره کرد. برای اینکه در عصر حاضر خود و خدمات خود را به مشتریان معرفی کنیم، دو راه پیش روی ماست، راه اول؛ استفاده از شبکه‌های اجتماعی مختلف و راه دوم؛ استفاده از وبسایت.

انتخاب میان این دو گزینه در نگاه اول بسیار ساده به نظر می‌رسد اما این طور نیست و نیاز به بررسی عمیق و علمی دارد، زیرا با یک انتخاب بد می‌توان سرمایه زیادی را نابود و با انتخاب درست می‌توان به سود هنگفتی در هر کسب و کاری رسید. باید در زمینه‌های گوناگون این دو رسانه ارتباطی را بررسی کرده و در انتها با سبک و سنگین کردن، میان این دو یکی را انتخاب کرد. از آنجا که این انتخاب دشوار است؛ تصمیم گرفتم در مطلبی به تفاوت‌های آنها و اینکه کدام بهتر است مفصلاً بپردازم. با من با این مقاله جذاب همراه باشید.


دستــرسی

در دسترس بودن و سهولت استفاده از مهمترین عوامل تاثیر گذار در هر رسانه ارتباطی است، در واقع ما با ملتی پر مشغله سر کار داریم که حوصله سردرگم شدن و پیچ و تاب خوردن ندارد! باید به گونه‌ای با مشتریان ارتباط برقرار کنیم که در کوتاه ترین زمان ممکن به نتیجه دلخواه برسند. بپردازیم به مبحث اصلی یعنی انتخاب بین شبکه‌های اجتماعی یا طراحی وبسایت؛ در زمینه در دسترس بودن بر هیچ کس پوشیده نیست که وبسایتها در دسترس ترند، در واقع ما در هر پلتفرمی اعم از موبایل و تبلت و تلویزیون و کامپیوتر با هر سیستم عاملی درصورت اتصال به اینترنت به وبسایتها دسترسی داریم، اما برای شبکه‌های اجتماعی ما به یک سیستم عامل و یک دیوایس به خصوص با مشخصات به خصوصی نیاز داریم، بگذارید تا مثالی بزنم؛ شبکه اجتماعی محبوب ما ایرانیان یعنی اینستاگرام حتما به یک گوشی موبایل یا تبلت با سیستم عامل اندروید یا آی او اس نیاز دارد تا اجرا شود. حتما این سوال در ذهنتان پیش آمده که خب نسخه ویندوز آن هم است! درست می‌گویید اما توجه کنید که ما باید برای هر سیستم عامل یک نسخه از اینستاگرام تهیه کنیم و از طرفی دیوایس ما نیز حداقل مشخصات اجرای اینستاگرام را باید داشته باشد تا اینستاگرام اجرا شود، از طرفی دیگر اینستاگرام نسخه ویندوز اصلا به جذابیت نسخه موبایل اینستاگرام نیست و تجربه لذت بخشی را برای ما فراهم نمی‌کند. پس متوجه شدیم که در زمنیه سهولت استفاده و در دسترس بودن، برگ برنده در دست وبسایت‌ است!

برنده وبسایت!


جامعه هـدف

همه ما می‌دانیم که هر کسب و کاری مشتریان بیشتری داشته باشد قطعا موفق‌تر است و سودآوری بیشتری دارد، پس برای سودآوری بیشتر باید از رسانه ارتباطی استفاده کنیم که جامعه آن بزرگتر و به طور خلاصه محبوب‌تر باشد. در این زمینه شبکه‌های اجتماعی بسیار محبوب تر از وبسایتها هستند، در واقع ما با ملتی بی‌حال و بی حوصله طرفیم که باز کردن اینستاگرام را به باز کردن مرورگر و وارد کردن آدرس اینترنتی ترجیح می دهد، چرا؟ چون راحت است و دردسر کمتری دارد تا درگیر شدن با آدرس دهی وبسایت! همچنین این نکته برای همه ما ملموس است که ما در طول روز بارها و بارها به شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام سر می‌زنیم اما دفعات کمتری وارد مرورگر خود می شویم، و از طرف دیگر بسیاری از هموطنان تا نیازی و مشکلی نداشته باشند اصلا وارد مرورگر خود نمی‌شوند! همین نکات بیانگر بزرگی بسیار بیشتر جامعه هدف شبکه‌های اجتماعی نسبت به وبسایتها است.

برنده شبکه‌های اجتماعی!


هزینــه

برای راه اندازی یک کسب و کار در بستر شبکه‌های اجتماعی تقریبا به هیچ چیزی نیاز نداریم! در واقع به یک گوشی تلفن همراه و اتصال اینترنت با مقداری دانش کامپیوتری احتیاج است که به صورت پیشفرض همه به آنها دسترسی دارند! در زمینه مدیریت کسب کار نیز شما در هر حالتی مثل دراز کشیدن، غذا خوردن و ... دچار مشکل نمی‌شوید زیرا همه‌ی کسب و کار شما خلاصه به گوشی تلفن همراه شده است! راه اندازی یک کسب و کار در بستر اینترنت نیازمند صرف هزینه‌های زیادی است، حتی اگر شما برنامه نویس باشید و خودتان وبسایت خودتان را نیز طراحی کنید (مثل من) که کم دردسر هم نیست، باز هم باید برای تهیه آدرس اینترنتی و سرور برای اجرای وبسایت هزینه پرداخت کنید که هزینه‌های کمی ناچیزی هم نیستند! همچنین برای مدیریت کسب و کار اینترنتی خود نیز باید وقت و انرژی نسبتا بیشتری نسبت به شبکه‌های اجتماعی صرف کنید. پس بر همه واضح و روشن است که راه اندازی یک کسب و کار در بستر شبکه‌های اجتماعی بسیار کم هزینه‌تر و کم دردسرتر است.

برنده شبکه های اجتماعی!


اعتبـار

در پاراگراف قبلی اشاره کردم که برای راه اندازی یک کسب و کار در شبکه های اجتماعی تقریبا به هیچ چیز نیاز نیست و این کار بسیار ساده است و از عهده هرکسی بر می آید و از آن طرف راه اندازی یک کسب کار در اینترنت نیازمند دانش بالا و صرف هزینه زیاد است، از این موارد نتیجه می‌گیریم اعتبار یک کسب کار اینترنتی بسیار بیشتر از کسب کارها در بستر شبکه‌های اجتماعی است! در واقع عموم مردم اعتماد بیشتری به وبسایتها (به خصوص وبسایت هایی با دامنه ملی) دارند تا پیج‌های اینستاگرامی! آنها بیشتر مایلند خرید خود را در یک وبسایت اینترنتی انجام دهند تا یک صفحه‌ی مجازی بی در و پیکر که هویتش مشخص نیست! در این پاراگراف به این نتیجه دست یافتیم که اعتبار وبسایت بسیار بیشتر از پیج‌های شبکه‌های اجتماعی است.

برنده وبسایت!


درآمــد

از آنجا که برای احداث یک کسب و کار در بستر اینترنت نیاز به پرداخت هزینه نسبتا زیاد برای دامنه و سرور و ... داریم، باید هر ماه بخشی از درآمد ما صرف این هزینه‌ها شود، اما از آنجا که برای کسب کار در شبکه های اجتماعی تقریبا هیچ هزینه‌ای پرداخت نمی‌کنیم، تمام درآمد از آن ماست! همین امر باعث می‌شود که اجناس در شبکه‌های اجتماعی ارزان‌تر از نمونه مشابه در فضای اینترنت باشند. درنتیجه مشتریان سردرگم می‌شوند که جنس ارزان را انتخاب کنند یا جنس گران‌تر اما از جای معتبر تر را! در زمینه تبلیغات به علت اینکه مردم ساعت‌های زیادی را در شبکه‌های اجتماعی صرف می کنند، سود بسیاری زیادی در جیب ادمین‌های شبکه‌های اجتماعی می‌رود که به مراتب بیشتر از سود دریافتی وبسایتها از تبلیغات است! در زمینه درآمد نمی‌توان به طور قطع پیروز را انتخاب کرد پس هردو را برابر در نظر میگیریم!

بـرابـر!


دسترسی کامل تر در سایت

یکی از برترین ویژگی‌های مثبت سایت‌ها نسبت به شبکه‌های اجتماعی، دسترسی بسیار کامل تر آن‌هاست. در وبسایت مشتری می‌تواند به راحتی در میان محصولات جستجو کند، نتایج را فیلتر کند، محصولات متفاوت را مقایسه و بررسی کند و... در صورتی که هیچ یک از این موارد در اینستاگرام اصلا و ابدا امکان پذیر نیست و کاربر دسترسی بسیار اندکی به محصولات دارد(صرفا مشاهده یک عکس و خواندن کپشن آن).

برنده وبسایت!


نتیـــــجه گیری

دوران کسب کارهای فیزیکی تقریبا به سر آمده است! بُرد با کسی است که با دانش کافی از دیجیتال مارکتینگ یک کسب کار در فضای مجازی راه بیندازد! شخص باید در حوزه های مختلف علوم کافی را به دست آورد و سپس وارد این حوزه شود، در غیر این صورت متحمل ضرر و زیان زیادی می‌شود. یکی از مواردی که شخص باید به آن توجه کند، رسانه ارتباطی میان او و مشتریانش است، که می‌تواند وبسایت یا شبکه اجتماعی باشد که در این مقاله به صورت مفصل به آن پرداختیم! هم اکنون وقت آن است که مواردی که مطالعه کردید رو سبک و سنگین کنید و بستر مناسب‌تر برای کسب و کار خود را انتخاب کنید! امیدوارم این مطلب براتون مفید بوده باشه، مراقب خودتون باشید. لایک و کامنت فراموش نشه!

با خرید فنجانی قهوه، از کپل آرت پشتیبانی کنید.
واپسین‌ دگرگونی: شنبه 27 اسفند 1401نمایش هفته : 9