الکسا بازنشسته شد

1401/02/12
نمایش: 2,924 پسند: 5 دیدگاه: 2 نشانک: 1
زمان خواندن: 7 دقیقه - دوشنبه 12 اردیبهشت 1401

پلتفرم الکسا که یکی از شرکت های تابعه آمازون است، پس از 26 سال فعالیت در زمینه بررسی وبسایت ها، به دست خود بازنشسته شد، از این اتفاق عجیب در دنیای دیجیتال که همه را در شک فرو برد، درس های بزرگی می توان آموخت.

طرح خلاقانه از بازنشستگی و پایان کار الکسا
طرح خلاقانه از بازنشستگی و پایان کار الکسا

حوالی اکتبر 2021 (آذرماه 1400) بود که شرکت الکسا با خبری که انتشار داد، همه دولوپر‌ها را در شوک فرو برد. الکسا پس از 26 سال ارائه خدمات مختلف در زمینه وبسایت و سئو و... به یکباره اعلام کردم که در ماه می 2022 (اردیبهشت 1401) بازنشسته می‌شود و دیگر هیچ خدماتی را ارائه نمی‌دهد. این خبر از آن جهت شوکه کننده بود که این شرکت، پیشتاز در زمینه کاری خود بود و پله‌ها از دیگر رقیبان خود بالاتر بود. در واقع انتخاب جایگزین برای آن کار دشواری بود. و از طرفی دیگر با توجه به اینکه الکسا زیر مجموعه آمازون بود، کسی فکرش را نمی‌کرد که با این پشتوانه، الکسا روزی بازنشسته شود. در این مطلب به این اتفاق عجیب و غریب دنیای دیجیتال و درسهایی که به ما داد می‌پردازیم.


هیچ چیز از هیچکس بعید نیست!

مهمترین درسی که از پایان کار غافلگیر کننده الکسا گرفتیم، این بود که هیچ چیز از هیچ کس بعید نیست. در واقع در دنیایی ما زندگی می‌کنیم که افراد پیرامون ما دائما در حال تغییر هستند و هیچ کس قابل پیش‌بینی نیست. ما باید همواره خود را برای هر نوع تغییر رفتار از جانب افراد پیرامون‌مان آماده کنیم و در هر لحظه انتظار آن را داشته باشیم که حتی صمیمی‌ترین دوستمان به بزرگترین دشمن‌مان مبدل شود!


به هیچ کس اعتماد نکن!

هر چه عمر بیشتری از زندگی شهری می‌گذرد، انسان‌ها بیشتر از هم دور شده و پاکی و صداقت خود را بیشتر از دست می‌دهند. در واقع زندگی شهری آدم‌ها را دو رو و آ ب زیرکاه بار می‌آورد! باتوجه به این موارد بهتر است به هر کسی فورا اعتماد نکنیم و اعتماد خود را تنها ارزانی اعضای خانواده و تعداد اندکی از دوستان نزدیکمان کنیم. از عقیده من در جامعه امروزی حتی به برادر یا خواهر نیز نباید اعتماد صد در صدی کرد! و تنها و تنها باید به پدر مادر خود اعتماد کامل داشت! عواقب اعتماد به افراد ناشایست آنقدر زیاد است و انسان را ذیت می‌کند که بهتر است اصلا به کسی اعتماد نکیم تا اینکه ریسک کنیم و بعدا آسیب ببینیم.


هیچ چیز پایدار نیست!

شاید تعداد افرادی که حدس می‌زدند شرکت الکسا که از زیر مجموعه‌های آمازون است، روزی بازنشسته شود، از انگشتان یک دست نیز کمتر بودند اما همه دیدیم که الکسا با این همه سال سابقه و ابوهت، بازنشسته شد و به تاریخ پیوست! این اتفاق به ما می‌آموزد که پایدارترین و استوارترین چیزها نیز روزی متزلزل و ناپایدار می‌شوند. نمونه دیگر این اتفاق در دنیای مجازی، هک شدن سرورهای فیسبوک بود که منجر به قطعی دو ساعته چند پلتفرم با ارزش چند صد میلیارد دلاری شد! در این رابطه می‌توانید مطلب اعتبار پوشالی را در سایت بخوانید.


وابستگی همانقدر که خوب است، بد است!

اگر بخواهم به طور خیلی خلاصه وابستگی را معنی کنم باید بگویم؛ وابستگی حالتی است که در زمان در دسترس نبودن یک چیز بخصوص در انسان پدید می‌آید. وابستگی مزیت‌های زیادی دارد یکی از آن‌ها، آشنایی و سریع تر شدن کارهای ما انسان‌هاست. برای مثال؛ ما وقتی به نرم افزار ادوبی فتوشاپ وابسته می‌شویم، همه منوها و ابزارهای آن را از بر می‌شویم و در هنگام کار با آن سریع عمل می‌کنیم. از مزایای وابستگی که عبور کنیم، می‌رسیم به عیوب آن؛ مهمترین عیب وابستگی این است که ما در عدم وجود یک چیز خاص به شدت اذیت می‌شویم و به راحتی نمی‌توانیم کارهایمان را انجام دهیم. برای مثال؛ وقتی ما 10 سال است که فتوساپ کار می‌کنیم، برای ما به شدت دشوار است که فتوشاپ را کنار گذاشته و کورل را جایگزین آن کنیم. ما باید در زندگی وابستگی خود را پلتفرم‌های مختلف کنترل کنیم و به هیچ چیز وابستگی مطلق پیدا نکنیم.


وابستگی در دنیای برنامه نویسی

در پاراگراف قبلی به وابستگی در دنیای گرافیک اشاره کردم، اکنون می‌خواهم به وابستگی در دنیای برنامه نویسی نیز اشاره کنم. از نظر من برنامه نویسی قدرتمندتر و حرفه‌ای‌تر است که به کمتر ابزاری وابسته باشد و بتواند با کمترین و ساده ترین ابزار کار خود را انجام دهد. برای مثال؛ اگر شخص برنامه نویسی وابسته به Extention های زیادی باشد، درصورتی که سیستم خود را عوض کند یا محل کار خود را تغییر دهد، باتوجه به اینکه وابستگی زیادی به Extention دارد، برای روزها یا هفته‌ها دچار مشکل می‌شود و نمی‌تواند خود را با شرایط جدید وفق دهد. پس هرچه وابستگی ما به ابزارهای مختلف کمتر باشد، کمتر دچار مشکل می‌شویم.


مادیات همه چیز نیست!

اگر نمودارهای مختلف سود خالص شرکت الکسا را نگاهی کنیم، متوجه می‌شویم که الکسا به خاطر سود کم و مادیات بازنشسته نشد، بلکه در ماه‌های آخر کارش نیز بسیار سود آوری کرد، پس حلقه مفقوده الکسا چه بوده است که این همه سود کلان را به باد داد و خود را بازنشسته کرد؟ پاسخ احتمالا این است؛ ارزشها مهمتر از مادیات هستند. من با اینکه تنها چند ماه است که افتخار آشنایی با الکسا را پیدا کرده‌ام، اما اعتیاد بدی به آن پیدا کرده‌ بودم و هر روز و هر ساعت رتبه سایتم را چک می‌کردم، شاید الکسا خواهان این بوده که با پایان کار خود از این رخداد کاذب جلوگیری کند و جوانان زیادی را از این اعتیاد نجات دهد.


الکسا چرا خود را بازنشسته کرد؟

پس از گذشت بیش از 6 ماه از اعلام بازنشستگی الکسا، هنوز هیچکس نمی‌داند که چرا الکسا خود را بازنشسته کرده است و این پلتفرم نیز همچنان دلیلی برای این کار خود عنوان نکرده است و افراد زیادی را در فکر فرو برده است. با این حال ولی پیش‌بینی‌های زیادی در این باره انجام شده است که صحت و سقم هیچ یک از آن‌ها مشخص نیست. در انتها از شما دوستان عزیزم می‌خواهم که نظر خود را درباره علت بازنشستگی الکسا در بخش کامنت‌ها اعلام بفرمایین.


نتیجه گیری

رخدادهای عجیب و غیر قابل پیشبینی، تنها یک رخداد نیستند بلکه بسیاری از آن‌ها حاوی درس‌های بزرگی برای ما هستند. اساسا یک انسان موفق انسانی است که بدون تجربه کردن رخدادهای بد، از کوچکترین اتفاقات و رخدادهای پیرامونش درس بگیرد و از آن‌ها نکات مهمی را بیاوزد و برای خود تجربه اندوخته کند. بازنشستگی الکسا یکی از رخدادهای عجیب دنیای دیجیتال بود که درس‌های مهمی را به ما آموخت. در این مطلب مفصلا به تجربه‌هایی که بازنشستگی الکسا به ما آموخت پرداختیم، امیدوارم مورد استفاده شما عزیزان قرار گرفته باشد.


درباره این طرح گرافیکی

بی شک جمله یک عکس گویاتر از هزارن کلمه است را همه ما بارها و بارها در زندگی شنیده‌ایم. من برای رخداد بازنشستگی الکسا یک سنگ قبر طراحی کردم که می‌تواند مفهوم را کامل و به سرعت به بیننده منتقل کند. سنگ موجود در این آرتورک یک رندر سه بعدی در دنیای فتوشاپ است و عکس نیست، متن روی آن یک لایه متن ساده است که با  استایل‌های مختلفی همراه شده و با تکستچر (بافت) سنگی زیرینش هماهنگ شده است. امیدوارم از خواندن این مطلب لذت برده باشید. روز و شب بر شما خوش.

با خرید فنجانی قهوه، از کپل آرت پشتیبانی کنید.
واپسین‌ دگرگونی: یکشنبه 26 آذر 1402نمایش هفته : 18