تایپوگرافی سهبعدی شعر بسیار سفر باید
1402/06/09با دوبیتی زیبای بسیار سفر باید تا پخته شود خامی، صوفی نشود صافی تا در نکشد جامی از سعدی آشناییم. با تایپوگرافی این شعر و بررسی viewها در طرح سهبعدی همراه باشید.

یک طرح سهبعدی اصولی و گرافیکی از اجزای متفاوتی ساخته شده است. مهمترین و اصلیترین بخشهای یک آرتورک سهبعدی عبارتند از؛ اول مدل سازی، دوم نور پردازی، سوم متریال، چهارم تنظیم چشماندازها(View) و نهایتا رندر. در این بخش میخواهیم به مبحث چشم اندازها در طراحی سهبعدی بپزدایم. در واقع میخواهیم بررسی کنیم که از کدام جهات میتوان به یک آبجکت سهبعدی نگاه کرد. پیش از شروع بررسی دوبیتی ناب و زیبای سعدی که آرتورک این مطلب نیز برای آن طراحی شده است، دعوت مینمایم.
بسیار سفر باید تا پخته شود خامی
صوفی نشود صافی تا در نکشد جامی
سعدی شیرازی
نگاه اصلی به آبجکت سهبعدی
مهمترین چشماندازی که میتوان برای یک آبجکت سهبعدی تعریف کرد، چشمانداز اصلی یا Main است. در واقع باید در این صحنه، آبجکت اصلی در کانون دید یا همان نقاط طلایی تصویر(golden ratios) قرار بگیرد. آبجکتها باید تا حد امکان صفحه را پوشش دهند و در نزدیکترین حالت به بیننده قرار بگیرند. این چشمانداز باید بسیار تاثیرگذار باشد تا بیننده را ترغیب کند که مابقی رندرها و چشماندازهای این آرتورک سهبعدی را مشاهده نماید.
تایپوگرافی سهبعدی به شعر سعدینگاه مُشرف به آبجکت سهبعدی
یکی دیگر از چشماندازهای رندر سهبعدی مشاهده سوژهها از بالا و دور است به گونهای که شخص بیننده حس مُشرف بودن را تجربه نماید. در این چشم انداز ملاک قرار گرفتن تمامی سوژهها در دید است و فاصله آنها از دوربین و اندازهشان اهمیتی ندارد. یکی از رندرهای تایپوگرافی سهبعدی همین مطلب، نگاه بالا و مُشرف است.
نگاه از روزنه به آبجکت سهبعدی
یکی دیگر از جذابترین چشماندازهای یک طرح سهبعدی، نگاه از درون حفرهها، روزنهها و سوراخ ها به سوژه است. بهتر است فاصله سوژه از دوربین در این نوع چشمانداز زیاد باشد تا حالت تارشدگی و محو شدگی درون روزنه بیشتر شده و حس سهبعدیتر و نابتری به بیننده منتقل شود. باید در این مدل چشمانداز خلاقیت به خرج دهید و سراغ هر روزنه یا سوراخی نروید. در تایپوگرافی آرتورک همین مطلب نیز یک نگاه از درون روزنه وجود دارد که از میان نقطه و سفر به آبجکت اصلی نگاه شده است.
نتیجه گیری
در این مطلب که مزین به یک تایپوگرافی سهبعدی زیبا از شعر بسیار سفر باید... از سعدی است ابتدا به اجزای مهم و اصلی یک طرح سهبعدی پرداختیم، سپس انواع چشماندازها یا viewهای یک طرح سهبعدی را که عبارتند از نگاه اصلی، نگاه از بالا و مُشرف و نگاه از درون روزنه را بررسی کردیم. به نظر شما از جهات دیگر و با چه زوایای دیگری میتوان به سوژه سهبعدی نگاه کرد و رندرهای زیبایی تولید کرد؟ در بخش دیدگاهها اعلام بفرمایید. انواع بسیار جالبی از نگاه به آبجکت سهبعدی را میتوانید در مطلب تعطیلات کرونایی در کپل آرت ببینید.
درباره این تایپوگرافی سهبعدی شعر
این تایپوگرافی نیز همانند دیگر تایپوگرافیهای بنده ابتدا از تایپ و سهبعدی سازی در نرمافزار ادوبی فتوشاپ ایجاد شده است. لازم به ذکر است، فونت استفاده شده در این تایپوگرافی فونت کهرباست. مدل سهبعدی که در فتوشاپ ساخته و با تنظیمات bend در بخش سهبعدی پرداخته شده است به نرمافزار ادوبی دیمنشن وارد شده و در آن جا متریال دهی، نورپردازی و رندر شده است. باید عرض کنم که تنطیمات و ادیت های مختلف متریال این طرح در فتوشاپ انجام شده است. امیدوارم از این مطلب و این طرح لذت و استفاده کافی برده باشید.
دیدگاه کاربران
0 دیدگاهنخستین دیدگاه را شما بگذارید.
جهت درج نظر باید ثبت نام کرده و یا وارد شوید.