تایپوگرافی سه بعدی شعر سعدی

1402/06/09
نمایش: 1,144 پسند: 2 دیدگاه: 0 دریافت: 4
زمان خواندن: 3 دقیقه - پنجشنبه 9 شهریور 1402

همه با دوبیتی بسیار زیبای بسیار سفر باید تا پخته شود خامی، صوفی نشود صافی تا در نکشد جامی از سعدی آشنا هستیم. در این مطلب با تایپوگرافی زیبای سه بعدی این شعر زیبا و بررسی انواع چشم انداز در یک طرح سه بعدی همراه باشید.

تایپوگرافی سه بعدی شعر بسیار سفر باید... از سعدی | طراحی شده در نرم افزار ادوبی دیمنشن
تایپوگرافی سه بعدی شعر بسیار سفر باید... از سعدی | طراحی شده در نرم افزار ادوبی دیمنشن

یک طرح سه بعدی اصولی و گرافیکی از اجزای متفاوتی ساخته شده است. مهمترین و اصلی‌ترین بخش‌های یک آرت ورک سه بعدی عبارتند از؛ اول مدل سازی، دوم نور پردازی، سوم متریال،  چهارم تنظیم چشم‌اندازها(View) و نهایتا رندر. در این بخش می‌خواهیم به مبحث چشم اندازها در  طراحی سه بعدی بپزدایم. در واقع می‌خواهیم بررسی کنیم که از کدام جهات می‌توان به یک آبجکت سه بعدی نگاه کرد. پیش از شروع بررسی دوبیتی ناب و زیبای سعدی که آرت ورک این مطلب نیز برای آن طراحی شده است، دعوت می‌نمایم.

بسیار سفر باید تا پخته شود خامی

صوفی نشود صافی تا در نکشد جامی

سعدی


نگاه اصلی به آبجکت سه بعدی

مهمترین چشم‌اندازی که می‌توان برای یک آبجکت سه بعدی تعریف کرد، چشم‌انداز اصلی یا Main است. در واقع باید در این صحنه، آبجکت اصلی در کانون دید یا همان نقاط طلایی تصویر(golden ratios) قرار بگیرد. آبجکت‌ها باید تا حد امکان صفحه را پوشش دهند و  در نزدیک‌ترین حالت به بیننده قرار بگیرند. این چشم‌انداز باید بسیار تاثیرگذار باشد تا  بیننده را ترغیب کند که مابقی رندرها و چشم‌اندازهای این آرت ورک سه بعدی را مشاهده نماید.


نگاه مُشرف به آبجکت سه بعدی

یکی دیگر از چشم‌اندازهای رندر سه بعدی مشاهده سوژه‌ها از بالا و دور است به گونه‌ای که شخص بیننده حس مُشرف بودن را تجربه نماید. در این چشم انداز ملاک قرار گرفتن تمامی سوژه‌ها در دید است و فاصله آن‌ها از دوربین و اندازه‌شان اهمیتی ندارد. یکی از رندرهای تایپوگرافی سه بعدی همین مطلب، نگاه بالا و مُشرف است.


نگاه از روزنه به آبجکت سه بعدی

یکی دیگر از جذاب‌ترین چشم‌اندازهای یک طرح سه بعدی، نگاه از درون حفره‌ها، روزنه‌ها و سوراخ ها به سوژه است. بهتر است فاصله سوژه از دوربین در این نوع چشم‌انداز زیاد باشد تا حالت تارشدگی و محو شدگی درون روزنه بیشتر شده و حس سه بعدی‌تر و ناب‌تری به بیننده منتقل شود. باید در این مدل چشم‌انداز خلاقیت به خرج دهید و سراغ هر روزنه یا سوراخی نروید. در تایپوگرافی آرت ورک همین مطلب نیز یک نگاه از درون روزنه وجود دارد که از میان نقطه و سفر  به آبجکت اصلی نگاه شده است.


نتیجه گیری

در این مطلب که مزین به یک تایپوگرافی سه بعدی زیبا از شعر  بسیار سفر باید... از سعدی است ابتدا به اجزای مهم و اصلی یک طرح سه بعدی پرداختیم، سپس انواع چشم‌اندازها یا viewهای یک طرح سه بعدی را که عبارتند از نگاه اصلی، نگاه از بالا و مُشرف و نگاه از درون روزنه را بررسی کردیم. به نظر شما از جهات دیگر و با چه زوایای دیگری می‌توان به سوژه سه بعدی نگاه کرد و رندرهای زیبایی تولید کرد؟ در بخش دیدگاه‌ها اعلام بفرمایید. انواع بسیار جالبی از نگاه به آبجکت سه بعدی را می‌توانید در مطلب تعطیلات کرونایی در کپل آرت ببینید.


درباره این تایپوگرافی سه بعدی شعر

این تایپوگرافی نیز همانند دیگر تایپوگرافی‌های بنده ابتدا از تایپ و سه بعدی سازی در نرم‌افزار ادوبی فتوشاپ ایجاد شده است. لازم به ذکر است، فونت استفاده شده در این تایپوگرافی فونت کهرباست. مدل سه بعدی که در فتوشاپ ساخته و با تنظیمات bend در بخش سه بعدی پرداخته شده است به نرم‌افزار ادوبی دیمنشن وارد شده و در آن جا متریال دهی، نورپردازی و رندر شده است. باید عرض کنم که تنطیمات و ادیت‌ های مختلف متریال این طرح در فتوشاپ انجام شده است. امیدوارم از این مطلب و این طرح لذت و استفاده کافی برده باشید.

با خرید فنجانی قهوه، از کپل آرت پشتیبانی کنید.
واپسین‌ دگرگونی: پنجشنبه 9 شهریور 1402نمایش هفته : 16