خلیج همیشگی فارس

1401/02/10
نمایش: 2,201 پسند: 7 دیدگاه: 0 نشانک: 3
زمان خواندن: 6 دقیقه - شنبه 10 اردیبهشت 1401

از دیرباز همواره بر سر نام پر آوازه خلیج فارس، به علت اینکه یکی از حیاتی ترین و مهمترین خلیج های دنیاست، ادعای بسیار وجود داشته است. خلیج فارس آنقد مهم است که هر کشوری قصد دارد آن را به نام خود ثبت کند. اما به لطف خدا خلیج فارس همیشه فارس خواهد ماند.

طرح گرافیکی خلیج همیشه فارس
طرح گرافیکی خلیج همیشه فارس

از ابتدای تاریخ ایران، یعنی چیزی حدود 2500 سال قبل، یعنی دوران مادها و هخامنشیان همواره بخش اعظمی (بالای 80 درصد) از خلیج فارس در اختیار مرزهای ایران بوده است. با توجه به این موضوع از همان ابتدا نیز خلیج فارس، فارس بوده و خواهد ماند. حال سوال اینجاست که چرا بسیاری از کشورهای عربی قصد دارند که خلیج فارس را خلیج عربی بنامند و بدون توجه به تاریخ 2500 ساله ایران،نام آن را دستخوش تغییر کنند. دلیل اینکار اهمیت فوق‌العاده بالای این خلیج در جهان است که هر کشوری را وسوسه می‌کند که آن را به نام خود ثبت کند، در این مقاله جذاب به اهمیت خلیج فارس و علل استراتژیک بودن آن می‌پردازم، پس تا انتها همراه من باشید.


منطقه سوق الجیشی خلیج فارس

خلیج فارس در امتداد دریای عمان و حایل میان کشورهای متعددی از جمله؛ ایران، عربستان، قطر، امارات، عراق و کویت قرار گرفته است. این خلیج آبراهی را میان چند کشور عمداتا خشک و گرم پدید آورده است و تا دل آن کشورها پیشرفته است. از آنجا که هزینه ترابری و حمل نقل مواد از راه خشکی بسیار بیشتر از راه‌های آبی است، این کشورها ترجیح می‌دهند صادرات و واردات خود را با راه آبی خلیج فارس که به دریای عمان و نهایتا به اقیانوس هند متصل است، انجام دهند. از این پاراگراف نتیجه گرفتیم که خلیج فارس در مکان بسیار مهم و حیاتی واقع شده است.


منابع اقتصادی خلیج فارس

خلیج فارس با وجود اینکه سطح نسبتا کمی از سیاره زمین را پوشانده است، اما مقادیر بسیار زیادی از نفت گاز این سیاره را در خود جای داده است. به گونه‌ای که اقتصاد و زندگی بسیاری از مردمان ساکن در کشورهای حوزه خلیج فارس به همین نفت و گاز وابسته شده است. جالب است بدانیم که چیزی حدود 30 درصد از نفت مورد نیاز جهان از همین خلیج فارس که تنها 5 درصد از سطح کره زمین را پوشانده است، تامین می‌شود. علاوه بر نفت و گاز، خلیج فارس با اقلیمی که دارد زیستگاه مناسبی برای پرورش ماهیان است که سالانه سود زیادی را عاید صیادان ماهی می‌کند.


تامین آب کشورهای گرم و خشک

همانطور که در پاراگراف اول اشاره کردم، خلیج فارس تا دل خشکی امتداد یافته است و بسیاری از کشورهای گرم و خشک را از نعمت بزرگ ساحل و دریا برخوردار کرده است. هر چه زمان می‌گذرد، انسان زندگی خود را صنعتی تر کرده و به طبع تولید گازهای گلخانه‌ای را افزایش می‌دهد. این افزایش گازهای گلخانه‌ای موجب تغییرات عظیم اقلیمی و کاهش بارندگی‌ها می‌شود. کاهش بارندگی موجب خشکسالی‌های عظیم برای کشورهای گرم و خشک شده است و آن‌ها را ناچار به شیرین سازی آب دریا کرده است. باتوجه به اینکه خلیج فارس در میان کشورهای گرم و خشکی قرار گرفته است، می‌تواند تا حد زیادی آن‌ها را برای مقابله با خشک سالی‌های متمادی و بحران کم آبی یاری دهد و جان بسیاری از انسان‌ها را نجات دهد.


اهمیت نظامی خلیج فارس

با توجه به اینکه خلیج فارس با کشورهای زیادی مرز دارد، مکان مناسبی برای تمرین‌های نظامی آن‌ها و تقویت بنیه دفاعی آن‌ها در دریا شده است. بسیاری از کشورهای غربی از جمله آمریکا و انگلیس، با توجه به پراهمیت بودن این منطقه، همواره در این منطقه ناوهای جنگی فعال بسیاری دارند. برای درک بهتر اهمیت این منطقه کافی است نگاهی به تاریخ معاصر بیاندازیم؛ خلیج فارس در جنگهای ایران و عراق، جنگ کویت و ... اهمیت بسیار بالایی داشت و تا حد زیادی سرنوشت جنگ را خود به تنهایی تغییر داد.


امنیت بالای خلیج فارس

حتما تاکنون بارها و بارها در اخبار از حمله دزدان دریایی به کشتی‌های تجاری شنیده‌اید، با توجه به صرفه اقتصادی بالای این عمل، دزدی از کشتی‌های تجاری و گروگان گیری یکی از پر طرفدار ترین مشاغل دزدی در جهان شده است! باتوجه به منطقه استراتژیک خاورمیانه، خلیج فارس یکی از بهترین مکان‌ها برای دزدان دریایی است. اما این مکان توسط نیروهای دریایی چند کشور تحت حفاظت شدید قرار دارد و بسیار امن‌تر از دیگر دریاها و خلیج‌های دنیا شده است. از این رو کشورهای زیادی برای تجارت خود مسیر خلیج فارس را بر می‌گزینند.


خلیج همـــیشه فارس

در پاراگراف‌های قبلی تنها به گوشه‌ای از اهمیت‌های خلیج فارس به صورت کاملا اجمالی پرداختم. همین اهمیت‌ها و موارد مثبت خلیج فارس است که بسیاری از کشورهای منطقه را حریص به آن کرده است. هر یک از کشورهای عربی حوزه خلیج فارس، شبانه روز در تلاش هستند تا این خلیج بسیار مهم و استراتژیک را به نام خود ثبت کنند. این همان چیزی است که بسیاری از پادشاهان عرب زبان آرزوی آن را داشتند و به حول قوه‌ی اللهی آن آرزو را به گور بردند. خلیج فارس، خلیج فارس بوده، هست و انشالله تا ابد خواهد بود.


درباره این طرح گرافیکی

همه ما با علامت بینهایت (infinity) (∞) آشناییم و از دوران مدرسه به یاد داریم که هر چیزی که پایان آن نامشخص باشد بینهاست است. من در این طرح که برای 2 سال قبل است و آن را برای روز ملی خلیج فارس (10 اردیبهشت) طراحی کرده‌ام، از علامت بینهایت استفاده کرده‌ام که نشان بدهم خلیج فارس برای همیشه، خلیج فارس است و این نام جاودانه بر آن خواهد ماند.امیدورام هریک از ما هر طور که شده، حتی با یک استوری ساده این روز را گرامی بداریم و نقش کوچک خود را در راه زنده نگاه داشتن نام پرافتخار خلیج فارس ایفا کنیم.

با خرید فنجانی قهوه، از کپل آرت پشتیبانی کنید.
واپسین‌ دگرگونی: شنبه 27 اسفند 1401نمایش هفته : 18